Opublikowane: 2018-10-06

Działania profilaktyczne skierowane do rodziców jako forma ochrony dzieci przed krzywdzeniem na przykładnie oferty Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

Dorota Wróblewska
Forum Pedagogiczne
Dział: Debiuty
https://doi.org/10.21697/fp.2018.2.19

Abstrakt

Nie sposób przecenić wartości profilaktyki i jej efektywności w dowolnym aspekcie życia każdego człowieka. Celem niniejszego artykułu – o charakterze teoretyczno-empirycznym – jest zaprezentowanie znaczenia działań profilaktycznych skierowanych do rodziców, jako formy ochrony dzieci przed krzywdzeniem. Artykuł zawiera definicję profilaktyki, krótki zarys trendów we współczesnych działaniach prewencyjnych, opis roli rodziców w trudnym procesie wychowania i ochrony dzieci, jak również zobrazowanie poziomu wiedzy rodziców na temat profilaktyki krzywdzenia dzieci, ich oczekiwań odnośnie działań specjalistycznych, przełożenia zdobytych umiejętności na pozytywne zmiany w obrębie rodziny oraz najczęstszych przyczyn korzystania z profesjonalnej pomocy. Możliwość rozmowy, wymiany poglądów, zdobycia profesjonalnej wiedzy, wsparcia i pomocy pomaga dość szybko opanować sytuacje kryzysowe i przywrócić równowagę psychiczną rodzica, tak niezbędną w prawidłowych relacjach z dzieckiem. Zaprezentowany materiał ukazuje bezpośredni pozytywny wpływ uczestniczenia w działaniach prewencyjnych na sytuację rodzin z małymi dziećmi. Przedstawia wyniki badań empirycznych, przeprowadzonych wśród rodziców korzystających z oferty Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Słowa kluczowe:

profilaktyka, dziecko, rodzicielstwo, krzywdzenie, programy profilaktyczne, wiedza, badania

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Wróblewska, D. (2018). Działania profilaktyczne skierowane do rodziców jako forma ochrony dzieci przed krzywdzeniem na przykładnie oferty Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Forum Pedagogiczne, 8(2), 267–281. https://doi.org/10.21697/fp.2018.2.19

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.