Opublikowane: 2016-11-13

Solidarność jako cnota moralna. Postawy i zasady życia w myśli Jana Pawła II z perspektywy pedagogicznej

Natialia Maria Ruman
Forum Pedagogiczne
Dział: Colloquia
https://doi.org/10.21697/fp.2014.1.13

Abstrakt

Dla właściwego funkcjonowania życia społecznego i pokojowego współżycia różnych grup, osób, społeczności i państwa nieodzowne jest podjęcie zadania wychowania do gotowości wzajemnej solidarności. Żadne społeczeństwo, bez nawet najmniejszej gotowości do wzajemnej solidarności nie jest zdolne do właściwego funkcjonowania, a nawet do życia. Wspólne cele danego narodu, dziedzictwo kultury i tradycji budują świadomość solidarności w ramach konkretnego społeczeństwa czy narodu. A zatem każda świadomość solidarności uwarunkowana funkcjonalnie powinna być zakorzeniona i ostatecznie umotywowana uniwersalną solidarnością wszystkich ludzi.
W swym nauczaniu papież Jan Paweł II pogłębiał motywacje solidarności jako cnoty ludzkiej i chrześcijańskiej, akcentując społeczny wymiar solidarności. Zwracał uwagę na teologiczne rozumienie solidarności, rozwijając problematykę solidarności w głębokim tle kwestii społecznej o wymiarze globalnym. Należy wychowywać młodzież do uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym w duchu solidarności. Uświadamiać, że dobro narodu zależy od ich postawy moralnej, od woli przetrwania, od wierności wartościom, które w ciągu wieków kształtowały historię i kulturę wspólnoty. Solidarność umotywowana jest naturalną otwartością człowieka, jako istoty społecznej, na drugą osobę, z którą współdziałać należy w dążeniu do realizacji dobra wspólnego. Niezbędna jest stała gotowość do przyjmowania i wypełniania tych zadań, które są konsekwencją uczestnictwa jednostki w życiu społecznym.

Słowa kluczowe:

Solidarność, nauczanie Jana Pawła II, godność człowieka, postawa życia w służbie dobru, powinność wychowawcza

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Ruman, N. M. (2016). Solidarność jako cnota moralna. Postawy i zasady życia w myśli Jana Pawła II z perspektywy pedagogicznej. Forum Pedagogiczne, 4(1), 209–228. https://doi.org/10.21697/fp.2014.1.13

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.