Opublikowane: 2018-11-26

ODZYSKANE CZŁOWIECZEŃSTWO. TEORIE SPOŁECZNE MIĘDZY INDYWIDUALIZMEM A TOTALIZMEM – KONCEPCJE KAROLA WOJTYŁY I MARGARET S. ARCHER

Klaudia Śledzińska

Abstrakt

Nieczęsto zdarza się, że teorie społeczne podejmują zagadnienia dotyczące życia społecznego  w sposób kompleksowy. Jednoczesne ujęcie dwóch niewspółmiernych aspektów: integralności  i transcendencji osoby ludzkiej grozi niebezpieczeństwem błędu indywidualizmu bądź totalizmu. Kluczem tworzenia teorii integralnej jest fundament ontologiczny i uznanie ważności obu kierunków relacji społeczeństwo-jednostka i jednostka-społeczeństwo, a więc takie zakorzenienie relacyjnego podmiotu osobowego w obrębie struktur społecznych, które umożliwia urzeczywistnienie siebie i pielęgnowanie życia wewnętrznego w ścisłej relacji ze światem zewnętrznym. W artykule zaprezentowane zostały najważniejsze kwestie związane z integralną koncepcją osoby ludzkiej z dwóch współbrzmiących ze sobą stanowisk – Karola Wojtyły  i Margaret S. Archer.

Słowa kluczowe:

Margaret Archer, Karol Wojtyła, integralna koncepcja osoby ludzkiej, teoria społeczna, fundament ontologiczny

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Śledzińska, K. (2018). ODZYSKANE CZŁOWIECZEŃSTWO. TEORIE SPOŁECZNE MIĘDZY INDYWIDUALIZMEM A TOTALIZMEM – KONCEPCJE KAROLA WOJTYŁY I MARGARET S. ARCHER. Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne, 10(1). Pobrano z https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/ucs/article/view/2916

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.