Prymas Polski Józef Glemp obejmował urząd w zupełnie odmiennej rzeczywistości medialnej niż obecna, w czasach panującej w PRL-u państwowej cenzury. Mimo to podjął współpracę z dziennikarzami. Celem niniejszego artykułu jest zbadanie stylu komunikacji medialnej abp. Józefa Glempa w pierwszych tygodniach po nominacji na urząd prymasa Polski, w okresie od 7 lipca 1981 do 14 września 1981 roku. Materiał badawczy stanowi prasa polska i zagraniczna z okresu lipiec – wrzesień 1981. Dokonano również przeglądu wypowiedzi prymasa dla telewizji polskiej w tym samym okresie oraz przeprowadzono kwerendę dokumentów związanych z początkami sprawowania urzędu prymasa zgromadzonych w trzech archiwach: Archidiecezji Warszawskiej, Sekretariatu Prymasa Polski w Warszawie oraz Konferencji Episkopatu Polski w Warszawie. Przyjęto metody badawcze: desk research, metodę analizy zawartości oraz – pomocniczo – metodę analizy kontekstu dyskursu prasowego. Jak wskazują wyniki podjętej w niniejszym artykule analizy, prymas Polski Józef Glemp stworzył nowy styl komunikacji i współpracy duchownych z mediami oraz przyczynił się do otwarcia Kościoła na media.