https://doi.org/10.21697/bts.15879
W artykule autor dokonuje analizy aksjologicznej encykliki Pacem in terris Jana XXIII celem ukazania katalogu wartości, zapewniającego zdaniem papieża pokój na świecie. Siłą rzeczy musiała być to aksjologia uniwersalna i ponadkonfesyjna, aby mogli ją zaakceptować nie tylko katolicy. W toku prowadzonych rozważań autor wskazuje główny korpus zasad i wartości, na których ma opierać się papieska wizja powszechnego pokoju oraz ukazuje, w jaki sposób wiele idei bliskich Kościołowi odnajduje swoje zastosowanie w humanizmie, a koncepty laickie zostają uwznioślone poprzez odwołanie się do Objawienia chrześcijańskiego. Wskazuje to na nowatorską reinterpretację doktryny społecznej Kościoła dokonanej przez Jana XXIII. W drugiej części artykułu autor zwraca uwagę na relekturę Pacem in terris i obecnej w niej wizji aksjologicznej pokoju w nauczaniu społecznym papieża Franciszka zawartym zwłaszcza w adhortacji Evangelii gaudium i encyklice Fratelli tutti. Kreśli paralele pomiędzy „czworobokiem Janowym” i wielościanem Franciszka, które stawiają pytania o ciągłość doktryny społecznej Kościoła.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Cited by / Share