Opublikowane: 2023-10-08

Film interaktywny: pomiędzy narracją a bazą danych

Grzegorz Maziarczyk
Kultura-Media-Teologia
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.21697/kmt.2023.55.03

Abstrakt

Artykuł omawia wpływ wzajemnego oddziaływania narracyjności i logiki bazy danych na zaangażowanie widza w odbiór interaktywnego filmu cyfrowego na przykładzie trzech niedawno wydanych dzieł z pogranicza filmu i gry komputerowej: Late shift, Bandersnatch i Her story. Odwołując się do koncepcji narracyjności interaktywnej takich badaczy jak Marie-Laure Ryan czy Hartmut Koenitz, autor dowodzi, że cyfrowe filmy interaktywne mogą być rozumiane jako bazy danych zawierające niejednokrotnie
wzajemnie wykluczające się segmenty narracyjne, które stają się budulcem historii (współ)tworzonej przez widzagracza w akcie odbioru. Paradoksalnie, logika bazy danych może przyczynić się do wzmocnienia narracyjności danego dzieła, co pozwala uznać cyfrowe filmy interaktywne za formę medialną efektywniełączącądwie niejednokrotnie przeciwstawiane sobie formy przekazu informacji.

Słowa kluczowe:

film interaktywny, narracja, baza danych, media cyfrowe

Pobierz pliki

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.