Wytyczne dla autorów
WYMAGANIA TECHNICZNE:
Format
Teksty należy przygotowywać w programie MS-Word i zapisać czcionką Times New Roman;
wielkość czcionki 12 punktów dla tekstu głównego oraz 10 punktów dla przypisów dolnych,
interlinia 1,5 wiersza w tekście głównym. Marginesy 2,5 cm, akapit 1,0 cm.
Wyrównanie tekstu głównego i przypisów – do lewej (narzędziem edytora Word).
Prosimy wyłączyć makra, nie łamać tekstu (nie wyrównywać wiersza spacjami), nie stosować
tzw. miękkiego enteru (Shift+Ctrl+Enter) i spacji nierozdzielającej (Shift+Ctrl+spacja).
Prosimy nie stosować automatycznych list wyliczania, list punktorów, autoformatowania.
Prosimy zapisać tekst w formacie doc. lub docx.
Cytowanie
Cytowane fragmenty innych prac, dokumentów bądź edycji źródłowych zapisujemy czcionką prostą, biorąc całość w cudzysłów. Cytaty zaznaczamy za pomocą cudzysłowów „drukarskich”, a nie kursywy. Cytat w cytacie wyodrębnia się cudzysłowem «francuskim». Cudzysłów francuski wstawiamy , używając funkcji: „Wstawianie” → „Symbol” → „Więcej symboli”, a nie uzyskiwać za pomocą podwójnych znaków << lub >>. Stosuje się następującą kolejność cudzysłowów: „ « ‘ ’ » ”. Opuszczenia w cytowanym tekście zaznacza się wielokropkiem w nawiasach kwadratowych [...]; jeśli opuszczenie już istnieje w tekście źródłowym, oddaje się je za pomocą wielokropka w nawiasach okrągłych (...). W obydwu przypadkach wielokropka i nawiasów nie oznaczamy kursywą, nawet jeśli znajduje się w tekście kursywowym.
Tytuły utworów
Tytuły dzieł literackich, muzycznych, filmowych, telewizyjnych, malarskich, książek, artykułów itp., zapisujemy kursywą.
Skróty i daty
Stosujemy ogólnie przyjęte skróty: r. – rok, roku; w. – wiek, wieku; także: np., itd., m.in.
Daty zapisujemy cyfrowo, z zastosowaniem cyfr arabskich, np. 4.12.1952 r. Słownej nazwy miesięcy używamy w przypadku, gdy nie jest podana data roczna, np. 6 sierpnia.
Zamieszczone materiały
Każdy wykres, materiał ikonograficzny itd. musi być opisany i mieć własny numer oraz tytuł,
jak również źródło; musi być opisany w formie wykazu po bibliografii. Tabele, rysunki itp.
powinny posiadać nagłówek powyżej oraz źródło poniżej tabeli (np. opracowanie własne, jeśli z internetu, to adres URL, jeśli z książki, to autor, tytuł itd. + nr strony).
WYMAGANIA MERYTORYCZNE:
Jakość artykułu
Przyjmujemy artykuły naukowe i recenzyjne, studia przypadków, komentarze, wypowiedzi sprawozdawcze, wywiady i inne materiały związane z zaproponowanym tematem przewodnim numeru oraz zgodne z profilem naukowym czasopisma:
https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/cl
Wielkość artykułu
Artykuły naukowe i recenzyjne oraz studia przypadków powinny mieć objętość co najmniej pół arkusza wydawniczego i być opatrzone przypisami oraz bibliografią załącznikową. Przyjmujemy teksty o maksymalnej objętości do 30 tys. znaków
Poprzez system rejestracji tekstów OJS autor/ka przesyła artykuł w formie zanonimizowanej (bez sygnałów autorstwa, także w przypiskach, przypisach, bibliografii załącznikowej i właściwościach pliku).
Prosimy o opatrzenie tekstu następującymi elementami:
- imię i nazwisko autora, afiliacja, jeśli dotyczy: grantodawca, instytucja wspierająca etc., (w wersji zanonimizowanej – proszę danych osobowych nie włączać do nadsyłanego pliku artykułu; w systemie OJS dane te wpisuje się podczas rejestrowania zgłoszenia)
- ORCID autora
- e-mail, adres do korespondencji pocztowej (dane do wiadomości redakcji, poprzez system OJS lub e-mail)
- tytuł nadsyłanego artykułu
- właściwa treść artykułu
- bibliografia załącznikowa w kolejności alfabetycznej wg nazwisk autorów
- słowa kluczowe w jęz. polskim (do pięciu słów kluczowych)
- słowa kluczowe w jęz. angielskim (do pięciu słów kluczowych)
- streszczenie w jęz. polskim (nie więcej niż 600 znaków);
- tytuł w języku angielskim;
- abstract (= streszczenie w jęz. angielskim, nie więcej niż 600 znaków);
- nota o autorze/autorce (do 800 znaków)
Artykuły naukowe powinny być opatrzone przypisami dolnymi oraz bibliografią
załącznikową.
Wzór przypisu:
- Trojanowicz, Rzecz o młodości Norwida, Poznań 1968.
- Toffler, Trzecia fala, Warszawa 1985, s. 149.
- Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, wyd. 2, Kraków 2011.
Zob. E. Fromm, O sztuce miłości, tłum. A. Bogdański, wyd. 5 popr., Poznań 2015, s. 22.
Por. M. Heidegger, Hölderlin i istota poezji, tłum. K. Michalski, w: Teoria badań literackich za granicą, red. S. Skwarczyńska, t. II, cz. 2, Kraków 1981, s. 196.
System prawa cywilnego, red. W. Czachórski, t. II: Prawo własności i inne prawa rzeczowe, red. J. Ignatowicz, Wrocław–Warszawa–Kraków 1977, s. 190.
Historia prasy polskiej, red. J. Łojek, t. 3: A. Paczkowski, Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980, s. 328-342: rozdz. „Dziennikarze”.
Podręcznik teologii dogmatycznej, red. W. Beinert, traktat IX: G. Kraus, Nauka o łasce – zbawienie jako łaska, Kraków 1999, s. 23.
Słownik literatury staropolskiej. Średniowiecze, renesans, barok, red. T. Michałowska, B. Otwinowska, E. Sarnowska-Temeriusz, Wrocław–Warszawa–Kraków 2002.
Por. I. Verhack, Kościół wobec sekularyzacji świadomości religijnej, w: Dramatyczne pytania naszego wieku, red. L. Balter i in., Poznań 2006, s. 81.
- Maciejewski, Spojrzenie w górę i wokoło. Norwid – Malczewski, w: tenże, Poetyka, gatunek – obraz. W kręgu poezji romantycznej, Wrocław 1977, s. 138-140.
- Balter, Od wiary do teologii, w: Podstawy wiary – teologia, red. tenże, Poznań 1991, s. 16-17.
- Banaszak, Historia Kościoła katolickiego, t. III, cz. 1: Czasy nowożytne (1758-1914), Warszawa 1991, s. 23-35.
Zob. św. Wincenty Pallotti, Wybór pism, t. II, oprac. F. Bogdan, Poznań–Warszawa 1984, s. 210.
Józef Flawiusz, Dawne dzieje Izraela, VI 211, tłum. Z. Kubiak, J. Radożycki, Warszawa 1997, s. 301.
- J. Kapera, Wstęp, w: Rękopisy znad Morza Martwego. Qumran, Wadi Murabba’at, Masada, tłum. i oprac. P. Muchowski, Kraków 1996, s. XIII-XXVIII.
- Medves, Hollywood przeciwko młodym, „Wychowawca” 2002, nr 7-8, s. 21-23.
- Pawlina, Młodzież końca XX wieku, „Ateneum Kapłańskie” 1998, t. 130, s. 64-77.
Benedykt XVI, „Tak” dla życia, „tak” dla miłości i „tak” dla pragnień obecnych w sercu nas wszystkich”, „L’Osservatore Romano” (wyd. polskie) 2008, nr 5, s. 42.
- Hryniewicz, Bóg cierpiący? Rozważania nad chrześcijańskim pojęciem Boga, „Collectanea Theologica” 1981, f. 2, s. 5-24.
- Smólski, Cierpienie Boga, „Communio” 2004, nr 2, s. 3-14.
- Houston Jones, The Body Eclectic: Viewing Bodily Modification in David Nebreda,
http://reconstruction.eserver.org/051/jones.shtml (dostęp: 15 stycznia 2015).
Archiwum MSZ, Zesp. 12, w. 14, t. 331, Raport polityczny poselstwa PRL w Tel Awiwie, 28 marca 1956 r., k. 36.
AAN, KC PZPR, XI A/102, List Nikity Chruszczowa do Bolesława Bieruta w sprawie redukcji sił zbrojnych PRL, 12 sierpnia 1955 r., k. 3.
Ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.).
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.).
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119).
Należy zachować konsekwencję w stosowaniu skrótu „tłum.”
Bibliografia:
Balter L., Od wiary do teologii, w: Podstawy wiary – teologia, red. tenże, Poznań 1991.
Banaszak M., Historia Kościoła katolickiego, t. III, cz. 1: Czasy nowożytne (1758-1914), Warszawa 1991.
Benedykt XVI, „Tak” dla życia, „tak” dla miłości i „tak” dla pragnień obecnych w sercu nas wszystkich, „L’Osservatore Romano” (wyd. polskie) 2008, nr 5.
Bratkowski P., Egogeneracja, „Newsweek” 2002, nr 18.
Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich Nostra aetate (28 października 1965), w:
Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, wyd. 3, Poznań 2002.
Flawiusz Józef, Dawne dzieje Izraela, tłum. Z. Kubiak, J. Radożycki, Warszawa 1997.
Fromm E., O sztuce miłości, tłum. A. Bogdański, wyd. 5 popr., Poznań 2015.
Gogacz M., Tomaszowa teoria intelektu i jej filozoficzne konsekwencje, w: Opera philosophorum medii aevi, t. 11: tenże, W kierunku tomizmu konsekwentnego, Warszawa 2012.
Grabałowska M., Jak integruję dzieci poprzez taniec?, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2006, nr 1.
Heidegger H., Hölderlin i istota poezji, tłum. K. Michalski, w: Teoria badań literackich za granicą, red. S. Skwarczyńska, t. II, cz. 2, Kraków 1981.
Historia prasy polskiej, red. J. Łojek, t. 3: A. Paczkowski, Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980, rozdz. „Dziennikarze”.
Houston Jones D., The Body Eclectic: Viewing Bodily Modification in David Nebreda, http://reconstruction.eserver.org/051/jones.shtml (dostęp: 15 stycznia 2015).
Hryniewicz W., Bóg cierpiący? Rozważania nad chrześcijańskim pojęciem Boga, „Collectanea Theologica” 1981, f. 2.
Jan Paweł II, Posynodalna adhortacja apostolska Christifideles laici o powołaniu i misji świeckich w Kościele i w świecie dwadzieścia lat po Soborze Watykańskim II (30 grudnia 1988), Poznań 1989.
Kaczyński A., Oczyszczanie pamięci, „Rzeczpospolita”, 19 maja 2000.
Kamiński T., Pomoc społeczna i praca socjalna w Polsce wobec wyzwań europejskich, „Roczniki Naukowe Caritas” 2004-2005.
[Kanony synodu w] Orange o łasce przeciwko semipelagianom (3 lipca 529), w: Synody i kolekcje praw, oprac. A. Baron, H. Pietras, t. VIII: Dokumenty synodów od 506 do 553 roku (ŹMT 73), Kraków 2014.
Kapera Z. J., Wstęp, w: Rękopisy znad Morza Martwego. Qumran, Wadi Murabba’at, Masada, tłum. i oprac. P. Muchowski, Kraków 1996.
Kukołowicz T., Dziecko. IV: Opieka. A: Zadania, w: Encyklopedia katolicka, t. 4, Lublin 1983.
Maciejewski M., Spojrzenie w górę i wokoło. Norwid – Malczewski, w: tenże, Poetyka, gatunek – obraz. W kręgu poezji romantycznej, Wrocław 1977.
Medves M., Hollywood przeciwko młodym, „Wychowawca” 2002, nr 7-8.
Paweł VI, Encyklika Humanae vitae (25 lipca 1968), Watykan 1968.
Pawlina K., Młodzież końca XX wieku, „Ateneum Kapłańskie” 1998, t. 130.
Piątkowski M., Koncepcja życia moralnego w poglądach teologicznych ks. P. Semenenki, Lublin 1974, mps Arch. KUL.
Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, wyd. 2, Kraków 2011.
Podręcznik teologii dogmatycznej, red. W. Beinert, traktat IX: G. Kraus, Nauka o łasce – zbawienie jako łaska, Kraków 1999.
Rytm, w: Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, wyd. 3, Wrocław 1998.
Słownik literatury staropolskiej. Średniowiecze, renesans, barok, red. T. Michałowska, B. Otwinowska, E. Sarnowska-Temeriusz, Wrocław–Warszawa–Kraków 2002.
Smólski A., Cierpienie Boga, „Communio” 2004, nr 2.
System prawa cywilnego, red. W. Czachórski, t. II: Prawo własności i inne prawa rzeczowe, red. J. Ignatowicz, Wrocław–Warszawa–Kraków 1977.
Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1985.
Trojanowicz Z., Rzecz o młodości Norwida, Poznań 1968.
Verhack I., Kościół wobec sekularyzacji świadomości religijnej, w: Dramatyczne pytania naszego wieku, red. L. Balter i in., Poznań 2006.
Veuthey L., Filozofia chrześcijańska św. Bonawentury, tłum. E. I. Zieliński, w: Opera philosophorum medii aevi, t: 3: Z filozofii św. Augustyna i św. Bonawentury, red. A. Aduszkiewicz, M. Gogacz, Warszawa 1980.
Identycznie jak w przypisach należy zachować konsekwencję w stosowaniu skrótu
„tłum.” Powtarzanie przypisów:
- Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2011.
- Heidegger, Hölderlin i istota poezji, tłum. K. Michalski, w: Teoria badań literackich za granicą, red. S. Skwarczyńska, t. II, cz. 2, Kraków 1981, s. 196.
- Polanowski, Maria Dąbrowska w Russowie i o Russowie, Kalisz 1976.
Tenże, Maria Dąbrowska. W krainie dzieciństwa i młodości, Poznań 1989, s. 10.
Tamże, s. 12.
- Pisarek, dz. cyt., s. 254.
Tamże, s. 256.
Józef Flawiusz, Dawne dzieje Izraela, VI, 211, tłum. Z. Kubiak, J. Radożycki, Warszawa 1997, s. 301.
- Polanowski, Maria Dąbrowska. W krainie..., dz. cyt., s. 27.
- Heidegger, Hölderlin..., dz. cyt., s. 198.
Józef Flawiusz, dz. cyt., VIII 45, s. 372.
Przykłady przypisów obcojęzycznych w tekstach tworzonych po polsku:
- A. van Dijk, On the analysis of parliamentary debates on immigration, w: The semiotics of racism. Approaches to critical discourse analysis, ed. M. Reisigl, R. Wodak, Vienna 2000, s. 85-103.
- Taylor, Buddhism and Western Psychology. An Intellectual Memoir, w: Encountering Buddhism. Western Psychology and Buddhist Teachings, ed. by S. R. Segall, New York 2003, s. 179-196.
- V. David, Hájek, Dubravius, and the Jews: A Contrast in Sixteenth-Century Czech Historiography, „The Sixteenth Century Journal” 1996, no. 27.
- K. Kadowaki, Ways of Knowing. A Buddhist-Thomist Dialogue, „International Philosophical Quarterly”, vol. VI, 1966, no. 4, s. 574-595.
- White, The Problem of Aristotle “nous poietikos”, „The Review of Metaphysics” 57 (2004), no. 4, s. 725-739.
- Berkhof, Le Dieu Trinitaire et ses attributes, „La revue réformée” 54 (2003), no 3, s. 3-128.
- S. Ruegg, Mathematical and Linguistic Models in Indian Thought: the Case of Zero and Śūnyatā, „Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens und Archiv für Indische Philosophie” 1978, Bd. 22, s. 171-181.
Handbuch deutscher historischer Buschbestände in Europa, hrsg. von B. Fabian, Bd. 6, Hildesheim 1999.
Glaubenszugänge. Lehrbuch der Katholischen Dogmatik, hrsg. von W. Beinert, Bd. 3: G. Kraus, Gnadenlehre – Das Heil als Gnade, Paderborn 1995.
- Bevilacqua, Prefazione, w: M. Thurian, Maria Madre del Signore, Immagine della Chiesa, Brescia 1964, s. 10-11.
- M. Salvati, La dottrina trinitaria nella teologia cattolica postconciliare. Autori e prospettive, w: Trinità in contesto, a cura di A. Amato, Roma 1994, s. 21.
- Ariosto, Orlando Furioso, a cura di L. Caretti, Torino 1966.
Entretiens sur Henri Bremond, éd. M. Denoncelle, J. Dagend, Paris 1967, s. 115.
Le Voyage mystique: Michel de Certeau, éd. par L. Giard, Paris 1988.
- Hersch, L’obstacle du langage, w: Henri Bergson. Essais et témoignages, recuellis A. Béguin, P. Thévenaz, Neuchâtel 1943.
Littérature et spiritualité au miroir de Henri Bremond, textes réunis par A. Guiderdoni-Bruslé, F. Trémolières, Grenoble 2012.
О. Уиллис, Виктор Пелевин: «Чапаев и Пустота» (Одна из возможных интерпретаций романа), w: Голоса молодых ученых. Сборник научных публикаций иностранных и российских аспирантовфилологов, ред. Б. С. Бугров, вып. 6, Москва 1999, s. 72-82.
Н. Беневоленская, Восток и Запад в романе Виктора Пелевина «Чапаев и Пустота», w: Постмодернизм: теория и практика современной русской литературы. Сборник статей, научный редактор О. Богданова, Санкт-Петербург 2004, s. 54-58.
О. С. Карпинская, Типология рода в слaвянских языках, „Вопрoсы Языкознания” 1964, № 6, s. 61-76.
Jan Paweł II, Römisches Triptychon. Meditationen, übersetzt von W. Lipscher, P. Ptasznik, I. Stampa, F. Johna, Freiburg 2003.
XIV Dalajlama, The Good Heart: A Buddhist perspective on the teachings of Jesus, Boston, MA, 1996.
III Karmapa, Nge don phyag rgya chen po’i simon lam zhes bya ba bzhugs so, w: Bka’ brgyud pa’i gzungrab, vol. XX, Zi-ling 2002-2005, s. 891-894.
- Ševčenko, Religious Polemical Literature in the Ukrainian and Belarusian Lands in the Sixteenth and Seventeenth Centuries, „Journal of Ukrainian Studies” 1992, vol. 1.
W tekstach tworzonych w językach obcych formę przypisów i bibliografii należy
dostosować do zwyczajów przyjętych w publikacjach w danym języku . Zasady te odnoszą się zarówno do zapisów tzw. tradycyjnych, jak i w systemie harwardzkim „autor–rok”. W publikacjach anglojęzycznych powtarzanieprzypisów przyjmuje postać:
- A. van Dijk, On the analysis of parliamentary debates on immigration, in: The semiotics of racism. Approaches to critical discourse analysis, ed. by M. Reisigl, R. Wodak, Vienna 2000, pp. 85-103.
- Taylor, Buddhism and Western Psychology. An Intellectual Memoir, in: Encountering Buddhism. Western Psychology and Buddhist Teachings, ed. by S. R. Segall, New York 2003, pp. 179-196.
- V. David, Hájek, Dubravius, and the Jews: A Contrast in Sixteenth-Century Czech Historiography, “The Sixteenth Century Journal” 1996, no. 27.
- K. Kadowaki, Ways of Knowing. A Buddhist-Thomist Dialogue, “International Philosophical Quarterly”m1966, vol. VI, no. 4, p. 574.
Uwagi końcowe:
- Czasopismo zastrzega sobie prawo do nieprzyjęcia tekstu, który nie uwzględnia niniejszych wytycznych.
- Ghostwriting i guest authorship są przejawem nierzetelności naukowej, a zatem wszelkie wykryte przypadki praktyk niezgodnych z zasadami etyki obowiązującej w nauce będą ujawniane, włącznie z powiadomieniem odpowiednich podmiotów, tj. towarzystw naukowych, stowarzyszeń edytorów naukowych itp. Ze zjawiskiem ghostwritingu mamy do czynienia wówczas, gdy ktoś wniósł istotny wkład w powstanie publikacji, ale jego udział jako autora nie zostaje ujawniony lub choćby uwzględniony w podziękowaniach dołączonych do tekstu. Stan określany jako guest authorship (honorary authorship) zachodzi wówczas, gdy osoba podana jako autor czy współautor tekstu miała znikomy udział lub wcale nie uczestniczyła w tworzeniu publikacji.