Data publikacji : 2014-11-19

Ekfraza jako pytanie o prawo do zachwytu

Jan Zieliński



Dział: SZKICE - ROZPRAWY - INTERPRETACJE

Abstrakt

Ekphrasis as a question about the right to enchantment

 

The author discusses Fr. Janusz S. Pasierb’s poem spotkanie [meeting] from Zdejmowanie pieczęci [Removing the seal] volume (Warsaw, 1982). He treats the poem as an example of a double ekphrasis – a simultaneous reference to two works of art; one of them is Auguste Ottin’s large sculpture Polyphème surprenant Galatée dans les bras d’Acis (1866) composed into Marie de’ Medici’s fountain in Parisian Jardin du Luxembourg, the other Giovanni Lafranco’s painting Lucina e Norandino sorpresi dall’Orco (c. 1624) from the Borghese Gallery in Rome. The analysis, which evokes mythological, literary (Ariosto, Proust) and iconographical (Redon) contexts, leads to a conclusion about art’s mediating role; about art as ground that allows for enchantment over otherwise inaccessible forms of beauty.

Słowa kluczowe

Janusz St. Pasierb ; ekfraza ;


Szczegóły
Bibliografia
Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Wskaźniki altmetryczne


Licencja

Autorzy, składający artykuły do druku w "Colloquiach Litterariach" przekazują redakcji czasopisma jednorazowe, niewyłączne prawa autorskie na publikację.

Umowa autorska

Ośwadczenie autora


Wydawnictwo Naukowe UKSW
ul. Dewajtis 5, domek nr 2
01-815 Warszawa
email: wydawnictwo@uksw.edu.pl
tel. +48 22 561 89 23 (wew. 323)
O platformie:
Copyright 2019 by UKSW
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP
O systemie