Data publikacji : 2014-11-19

Dlaczego Cyprian Kamil Norwid przeciął pamiątkowy rysunek z Egiptu od Juliusza Słowackiego ? O prywatności w Czarnych Kwiatach

Ewa Szczeglacka-Pawłowska



Dział: SZKICE - ROZPRAWY - INTERPRETACJE

Abstrakt

Why Cyprian Norwid tore a souvenir drawing from Egypt from Juliusz Słowacki?

 

The article treats of the issues of privacy and informality in Cyprian Norwid’s Czarne kwiaty [Black Flowers]. The poet wrote about events from the lives of individuals whose status was public. He wrote, among others, about informal meetings, universalising their meaning. He published the piece in a monthly insert to Czas daily newspaper. A question arises whether Norwid had the right to unveil the privacy of these people. Did he ask them to let him exploit very private moments from their lives? A scene from the drama, where the narrator (the author of Czarne kwiaty) cuts a souvenir drawing from Juliusz Słowacki – he sends one half to Poland and keeps the other to himself – reveals the quintessence of the piece. By cutting the drawing from Egypt Norwid made it into two pieces; at the same time he destroyed a souvenir from Słowacki and, in a certain sense, those things that were the most private in relationships with particular people.

Słowa kluczowe

Cyprian Norwid ; Czarne kwiaty ; Juliusz Słowacki ;


Szczegóły
Bibliografia
Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Wskaźniki altmetryczne


Licencja

Autorzy, składający artykuły do druku w "Colloquiach Litterariach" przekazują redakcji czasopisma jednorazowe, niewyłączne prawa autorskie na publikację.

Umowa autorska

Ośwadczenie autora


Wydawnictwo Naukowe UKSW
ul. Dewajtis 5, domek nr 2
01-815 Warszawa
email: wydawnictwo@uksw.edu.pl
tel. +48 22 561 89 23 (wew. 323)
O platformie:
Copyright 2019 by UKSW
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP
O systemie