Opublikowane: 2024-09-06

Legal Institutions and Court Decisions as Instruments of Education for Peace in the Modern World

Jakub Sewerynik
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2024.2.2.16

Abstrakt

Autor podejmuje próbę analizy roli wybranych instytucji prawnych i orzeczeń sądowych jako instrumentów wychowania do pokoju we współczesnym społeczeństwie demokratycznym. Autor skupia się w pierwszej kolejności na francuskim sekularnym modelu konstytucyjnym, opisując napięcie między państwem a religią, środki podjęte w celu wykluczenia symboli religijnych ze szkoły publicznej i socjologiczne konsekwencje tych działań. Analiza wybranych orzeczeń sądów pokazuje, jak znaczenie wolności religii jest bagatelizowana w europejskim systemie prawnym, co ma ogromne konsekwencje dla wychowania na rzecz pokoju w coraz bardziej różnorodnym społeczeństwie. W drugiej części artykułu Autor analizuje jedno z polskich pytań referendalnych z 2023 roku, wskazując na erozję debaty demokratycznej i funkcji edukacyjnej instytucji demokratycznych.

Słowa kluczowe:

wolność wyznania, demokracja, tolerancja, referendum burka, Francja, pokój

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Sewerynik, J. (2024). Legal Institutions and Court Decisions as Instruments of Education for Peace in the Modern World. Forum Pedagogiczne, 14(2.2), 203–213. https://doi.org/10.21697/fp.2024.2.2.16

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.