Autor podejmuje próbę analizy roli wybranych instytucji prawnych i orzeczeń sądowych jako instrumentów wychowania do pokoju we współczesnym społeczeństwie demokratycznym. Autor skupia się w pierwszej kolejności na francuskim sekularnym modelu konstytucyjnym, opisując napięcie między państwem a religią, środki podjęte w celu wykluczenia symboli religijnych ze szkoły publicznej i socjologiczne konsekwencje tych działań. Analiza wybranych orzeczeń sądów pokazuje, jak znaczenie wolności religii jest bagatelizowana w europejskim systemie prawnym, co ma ogromne konsekwencje dla wychowania na rzecz pokoju w coraz bardziej różnorodnym społeczeństwie. W drugiej części artykułu Autor analizuje jedno z polskich pytań referendalnych z 2023 roku, wskazując na erozję debaty demokratycznej i funkcji edukacyjnej instytucji demokratycznych.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.