Opublikowane: 2024-09-02

Wizerunek rodziny we współczesnych polskich filmach fabularnych

Małgorzata Jaroszek
Kultura Media Teologia
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.216978/kmt.2024.58.06

Abstrakt

W artykule autorka pracy jako przedmiot badań wybrała zaprezentowanie obrazu rodziny w polskich filmach fabularnych, powstałych po 2004 roku. Celem badawczym jest analiza sposobów, w jakie rodzina została przedstawiona w polskiej kinematografii fabularnej, na podstawie zastosowanego języka filmu. W pracy wykorzystano następujące metody badawcze: analiza treści, analiza obrazu oraz analiza muzyki. Do badań wybrano cztery produkcje: „Cicha Noc” (2017) Piotra Domalewskiego, „Mój biegun” (2013) Marcin Głowackiego, „Nad życie” (2012) Anny Pluteckiej-Mesjasz i „Hania” (2007) Janusza Kamińskiego, głównie ze względu na rok produkcji. Badanie oparte jest na analizie języka filmu, narracji, wizualności, symbolice, konwencji filmowej oraz kontekście społecznym i kulturowym, w jakim filmy powstały. Z przeprowadzonej analizy wynika, że polscy filmowcy w swoich produkcjach podejmują tematy odzwierciedlające problemy współczesnej rodziny, takie jak: rozwody, uzależnienia, emigracja, przemoc w domu oraz brak porozumienia, celem podniesienia świadomości społecznej.

 

Słowa kluczowe:

film fabularny, rodzina, wizerunek, analiza filmoznawcza, film polski, kino współczesne

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Jaroszek, Małgorzata. „Wizerunek Rodziny We współczesnych Polskich Filmach Fabularnych”. Kultura Media Teologia, t. 58, wrzesień 2024, s. 118-56, doi:10.216978/kmt.2024.58.06.

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.