Opublikowane: 2024-11-13

Hejt jako jeden z głównych problemów, z jakimi borykają się twórcy internetowych mediów obywatelskich Warmii i Mazur

Urszula Doliwa
Kultura-Media-Teologia
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.21697/kmt.2024.59.03

Abstrakt

W artykule przedstawiono rezultaty badania przeprowadzonego w ramach projektu Centrum Monitoringu Internetowego Dziennikarstwa Obywatelskiego na Warmii i Mazurach realizowanego w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Podstawę badania stanowiły wywiady prowadzone według wstępnie ustrukturyzowanego planu z 43 przedstawicielami mediów obywatelskich Warmii i Mazur prowadzone od czerwca 2021 roku do marca 2023 roku. Z przeprowadzonych badań wynika, że do najważniejszych problemów twórców mediów obywatelskich nie należą problemy finansowe czy organizacyjne, a właśnie problemy z hejtem, mową nienawiści, komentarzami, które przekraczają granice kulturalnego dyskursu publicznego. Tzw. „hejt” twórcy mediów obywatelskich postrzegają jako immanentną cechę komunikacji internetowej. Przyznają jednak, że może ona wpływać negatywnie na psychikę twórców internetowych mediów obywatelskich. Obierają oni różne strategie radzenia sobie z tym zjawiskiem, do których można zaliczyć między innymi: akceptację hejtu jako immanentnej cechy komunikacji internetowej, nieprzykładanie nadmiernej wagi do tego rodzaju przekazów i skupianie się na przekazach pozytywnych, ignorowanie nienawistnych treści, blokowanie niektórych komentarzy, unikanie tematów, które mogą wywołać kontrowersje oraz podejmowanie spokojnej dyskusji z hejterami.

Słowa kluczowe:

mowa nienawiści, hejt, media obywatelskie, Warmia i Mazury

Pobierz pliki

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.