Opublikowane: 2024-01-11

Zbieg reżimów odpowiedzialności administracyjnej z odpowiedzialnością karną za przestępstwo (wykroczenie) w ruchu lądowym

Marta Zwierz
Kwartalnik Prawa Publicznego
Dział: Articles
https://doi.org/10.21697/2023.21.1.05

Abstrakt

Celem opracowania jest zwrócenie uwagi na niejednolity i problematyczny z punktu widzenia obywateli schemat oddziaływania konstytucyjnego zakazu ne bis in idem na materię administracyjnoprawną. Jako tezę wyjściową autor przyjmuje stanowisko,
zgodnie z którym granice obowiązywania zakazu ne bis in idem w prawie administracyjnym wyznaczają poszczególne sfery ingerencji administracji publicznej. Na przykładzie art. 103 ust. 1 pkt 4 ustawy z 5.01.2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1212 ze zm.) zwróci uwagę na zależności zachodzące pomiędzy aksjologicznie uwarunkowanym przez wiele wartości  konstytucyjnych zakazem ne bis in idem a klauzulą interesu publicznego. Autor wskaże na zastosowane przez ustawodawcę w powyższej ustawie techniki legislacyjne, które prowadzą do kolizji norm prawa administracyjnego i karnego, a staroście przyznają jednocześnie kompetencje do rozszerzania mocy wiążącej prawomocnych orzeczeń sądów karnych na inne aniżeli wymienione w nich kategorie uprawnień. Na podstawie ilościowej i jakościowej analizy Centralnej Bazy Orzeczeń Sądów Administracyjnych zwróci
uwagę na skalę zaistniałego problemu na tle innych kategorii uprawnień i rozbieżność stanowisk obejmowanych do tej pory w niniejszej kwestii przez sądy administracyjne.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Zwierz, M. (2024). Zbieg reżimów odpowiedzialności administracyjnej z odpowiedzialnością karną za przestępstwo (wykroczenie) w ruchu lądowym. Kwartalnik Prawa Publicznego, 21(1), 147–162. https://doi.org/10.21697/2023.21.1.05

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.