Opublikowane: 2025-04-26

Kubek bezpieczeństwa. O kawie w polskich grach komputerowych

Krzysztof Chmielewski
Kultura Media Teologia
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.21697/kmt.2025.61.08

Abstrakt

Przedstawienie kawy w grach komputerowych jest kształtowane przez normy społeczne, preferencje regionalne i konteksty historyczne. Jest naturalne, że różnorodne krajobrazy kulturowe i praktyki konsumenckie ukazywane poprzez kawę znajdują swoje odbicie w świecie rozrywki cyfrowej. Polska branża gier komputerowych często eksploruje tę tematykę, zarówno w grach stricte kawiarnianych, jak i zawierających kawę jako element fabuły lub życia codziennego postaci.

W niniejszym tekście autor przybliża sposoby reprezentacji kawy w grach komputerowych polskich producentów i stara się odpowiedzieć na pytanie, czy można dostrzec odrębność sposobu, w jaki polscy twórcy traktują topos kawy, w stosunku do produkcji zagranicznych.

Analizie groznawczej, poszerzonej o perspektywę projektanta gier poddano, ze szczególnym uwzględnieniem tetrady elementarnej Schella, treści 212 polskich tytułów. Na podstawie wyników tych badań powstał obraz motywu kawy występującego w polskich grach komputerowych przede wszystkim w trzech wariantach: 1) wsparcia mechanicznego bohatera;2) rytuału społecznego nacechowanego zwyczajnością, szczerością i wiarygodnością; 3) przerywnika spowalniającego akcję i obniżającego napięcie gry. Potwierdzono pewien stopień odrębności symboliki kawy stosowanej przez polskich twórców na tle globalnego rynku gier komputerowych.

Słowa kluczowe:

kawa, gry komputerowe, polskie groznawstwo, ludologia

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Chmielewski, Krzysztof. „Kubek bezpieczeństwa. O Kawie W Polskich Grach Komputerowych”. Kultura Media Teologia, t. 61, nr 1, kwiecień 2025, s. 113–123, doi:10.21697/kmt.2025.61.08.

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.