Opublikowane: 2025-09-30

W stronę komunikacji medialno-kulturowej. Refleksja metateoretyczna nad praktykami badawczymi humanistycznego medioznawstwa

Dagmara Jaszewska
Kultura Media Teologia
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.21697/kmt.2025.63.01

Abstrakt

Tekst pełni podwójną funkcję: stanowi wstęp redakcyjny do drugiej części numeru „Komunikacja kulturowa w mediach – Media w komunikacji kulturowej” oraz metateoretyczną analizę pojęcia komunikacji kulturowej. Pokazuje, jak koncepcja ta – rozumiana zarówno jako praktyka kulturowa, jak i rozwijająca się perspektywa badawcza – wyłaniała się w refleksji Katedry Komunikacji Kulturowej i Artystycznej UKSW (co nadaje tekstowi częściowo autoetnograficzny wymiar), a następnie była rozwijana podczas prac konferencyjnych i redakcyjnych. Artykuły w tomie potraktowano jako studia przypadków rozwijające tę perspektywę. Analiza, wykorzystująca metaanalizę, interpretację i analizę dyskursu, ukazuje, że komunikacja kulturowa tworzy wspólnoty – zarówno sieciowe, jak i instytucjonalne – oraz że media przekształcają ich funkcjonowanie i krążące w nich treści. Wspólnoty podlegają procesom estetyzacji, popularyzacji i zwiększonej widoczności charakterystycznym dla kultury cyfrowej. Wspólnoty online działają jako laboratoria zmiany, a ich praktyki i treści przenikają następnie do większych wspólnot instytucjonalnych. W efekcie tradycyjne wspólnoty – m.in. artystyczne, religijne czy polityczne – ulegają demokratyzacji i przekształcaniu w wspólnoty medialno-kulturowe. Tekst wskazuje dalsze kierunki badań nad relacjami między mediami, kulturą i przemianami współczesnych wspólnot.

Słowa kluczowe:

komunikacja kulturowa, komunikacja medialno-kulturowa, wspólnoty kulturowe, kultura cyfrowa, estetyzacja kultury, demokratyzacja wspólnot, mediatyzacja religii, metaanaliza, autoetnografia instytucjonalna

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Jaszewska, Dagmara. „W Stronę Komunikacji Medialno-Kulturowej. Refleksja Metateoretyczna Nad Praktykami Badawczymi Humanistycznego Medioznawstwa ”. Kultura Media Teologia, t. 63, nr 3, wrzesień 2025, s. 6-28, doi:10.21697/kmt.2025.63.01.

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.