Opublikowane: 2025-09-30

Srebro to też kolor. Znaczenie tworzywa w projektach Julii Keilowej

Monika Siwińska
Kultura Media Teologia
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.21697/kmt.2025.63.010

Abstrakt

Julia Keilowa (1902–1942 lub 1943) rzeźbiarka i metaloplastyczka uznawana jest współcześnie za ikonę polskiego designu. Keilowa studiując w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych uczęszczała na zajęcia z metaloplastyki, które prowadził Karol Stryjeński. W tym czasie nauczyła się pracować z metalem, poznała jego właściwości: zarówno możliwości jak i ograniczenia. Wykuwając przedmioty użytkowe oraz dostarczając projekty do fabryk bardzo duży nacisk kładła na współgranie formy z tworzywem. Była świadoma, że srebrzysta powierzchnia platerów wpływała na odbiór kształtu. Keilowa z ogromnym wyczuciem umiała wykorzystać grę refleksów i tonów, które powstawały na metalicznej powierzchni blachy. Charakterystyczne w jej podejściu do metalu jest niuansowanie efektów powstających dzięki światłu odbijającemu się na miękko wyoblonych, czy ekspresyjnie załamanych elementach projektowanych naczyń. Połysk, mat, kontrast między światłem a cieniem współtworzą formę przedmiotów.

Prace Keilowej wpisują się w stylistykę art deco. Oddają ducha lat 20 i 30. XX wieku, okresu, w którym twórcy przedmiotów użytkowych poprzez światło, ruch, dynamiczne zderzenie form, geometryzację przekazywali fascynację nowoczesnością.

Słowa kluczowe:

art déco, projektowanie, metaloplastyka, Szkoła Sztuk Pięknych w Warszawie

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Siwińska, Monika. „Srebro to Też Kolor. Znaczenie Tworzywa W Projektach Julii Keilowej”. Kultura Media Teologia, t. 63, nr 3, wrzesień 2025, s. 191–203, doi:10.21697/kmt.2025.63.010.

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.