Opublikowane: 2025-06-26

THE ECHO OF THE PERSON IN THE HARMONY OF THE COSMOS: MAN IN CHINESE PHILOSOPHY1

Dariusz Klejnowski-Różycki , Maria Bernat
Studia Theologica Varsaviensia
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21697/stv.15553

Abstrakt

W tradycji zachodniej człowiek definiowany jest jako autonomiczna jednostka obdarzona rozumem i wolą, stworzona na obraz i podobieństwo Boga, co stanowi fundament pojęcia osoby. W chińskiej filozofii, obejmującej konfucjanizm, taoizm i buddyzm, człowiek jest integralną częścią większego porządku – społecznego, kosmicznego lub duchowego – którego wartość wynika z pełnienia ról, rozwijania relacji (guanxi) i przestrzegania norm moralnych. Kluczowe pojęcia, takie jak renge (moralna godność) i weige (pozycja społeczna), odzwierciedlają różnorodne aspekty chińskiego rozumienia człowieka. W sztuce chińskiej człowiek przedstawiany jest w harmonii z naturą, we wspólnocie oraz w dążeniu do transcendencji. Harmonia między człowiekiem a światem materialnym i duchowym jest centralnym elementem zarówno filozofii, jak i sztuki chińskiej, co kontrastuje z indywidualizmem zachodnim.

Słowa kluczowe:

człowiek, osoba, filozofia chińska, relacyjność, harmonia kosmiczna, pesronalizm, sztuka chińska

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Klejnowski-Różycki , D., & Bernat, M. (2025). THE ECHO OF THE PERSON IN THE HARMONY OF THE COSMOS: MAN IN CHINESE PHILOSOPHY1. Studia Theologica Varsaviensia, 63(1), 61–81. https://doi.org/10.21697/stv.15553

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.