Opublikowane: 2024-05-15

Wpływ nauczania religii na religijną wiedzę i wiarę uczniów. Analiza opinii młodzieży

Paweł Mąkosa , Helena Słotwińska , Janusz Mariański , Marta Buk-Cegiełka , Radosław Rybarski
Collectanea Theologica
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21697/ct.2024.94.2.05

Abstrakt

Pogłębianie wiedzy religijnej oraz wiary w Boga stanowi główne zadanie dla nauczania religii w ujęciu konfesyjno-katechumenalnym, jakie funkcjonuje w Polsce. Często jednak uważa się, że zadania te nie są realizowane w wystarczającym stopniu. W niniejszym artykule podjęto próbę zbadania tego problemu z perspektywy uczniów. W tym celu przeprowadzono analizę opinii młodzieży szkół ponadpodstawowych, pozyskanych podczas ogólnopolskich badań ilościowych. Młodzież sama oceniała, czy i w jakim stopniu udział w lekcjach religii pozytywnie wpływa na jej wiedzę religijną oraz wiarę. Na podstawie analizy tych opinii sformułowano wnioski edukacyjne i pastoralne oraz podjęto próbę znalezienia rozwiązań dla zdiagnozowanych wyzwań.

Słowa kluczowe:

edukacja religijna, wiedza religijna, wiara religijna, socjologia religii, katecheza

Inne teksty tego samego autora

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Mąkosa, P., Słotwińska, H., Mariański, J., Buk-Cegiełka, M., & Rybarski, R. (2024). Wpływ nauczania religii na religijną wiedzę i wiarę uczniów. Analiza opinii młodzieży. Collectanea Theologica, 94(2), 113–138. https://doi.org/10.21697/ct.2024.94.2.05

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.