Opublikowane: 2022-10-17

Psychospołeczne aspekty utraty wzroku i słuchu w późnej dorosłości

Kornelia Czerwińska
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.14

Abstrakt

Z uwagi na stale utrzymującą się tendencję starzenia się populacji światowej prognozuje się zwiększenie w następnych dekadach liczby osób tracących jednocześnie wzrok i słuch w okresie późnej dorosłości. Nabycie w podeszłym wieku sprzężonej niepełnosprawności sensorycznej prowadzi do obniżenia jakości życia. Artykuł koncentruje się na opisie wpływu jednoczesnej utraty wzroku i słuchu na psychospołeczne funkcjonowanie seniorów w oparciu o przegląd materiałów empirycznych. W świetle dotychczasowych badań skutki deficytów w obszarze obu tych zmysłów są znacznie poważniejsze niż konsekwencje wyizolowanej dysfunkcji wzroku czy słuchu. Do najczęściej rejestrowanych negatywnych następstw nabytego głuchoniewidzenia należały: pogorszenie funkcji kognitywnych, ograniczenie kontaktów społecznych, problemy w wykonywaniu czynności życia codziennego, zaburzenia zdrowia psychicznego, w tym głównie zaburzenia nastroju.

Słowa kluczowe:

nabycie niepełnosprawności, niepełnosprawność sprzężona, utrata wzroku, utrata słuchu, późna dorosłość, funkcjonowanie psychospołeczne

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Czerwińska, K. (2022). Psychospołeczne aspekty utraty wzroku i słuchu w późnej dorosłości. Forum Pedagogiczne, 12(1), 213–226. https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.14

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.