Opublikowane: 2025-04-26

Transtekstualność w grach wideo – deheroizacja i intermedialność na przykładzie serii gier Tomb Raider i Uncharted

Bartosz Bukatko
Kultura Media Teologia
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.21697/kmt.2025.61.02

Abstrakt

Tomb Raider i Uncharted to popularne serie przygodowych gier wideo, które cechują wzajemne podobieństwa. Stosując terminologię Gerarda Gennette'a, dotyczącą relacji intertekstualnych między różnymi tekstami kultury, autor proponuje własny model teoretyczny do badań nad transtekstualnością. Opisując i analizując rodzaj relacji między wspomnianymi seriami gier, a także ich intermedialne powiązania z filmami o Indianie Jonesie, omawia również deheroizację protagonistów obu serii – Lary Croft i Nathana Drake'a. Wnioski z przeprowadzonych analiz rzucają nowe światło na przyszłe badania dotyczące reinterpretacji różnych tekstów kultury.

Słowa kluczowe:

gry wideo, transtekstualność, Tomb Raider, Uncharted, intermedialność

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Bukatko, Bartosz. „Transtekstualność W Grach Wideo – Deheroizacja I intermedialność Na przykładzie Serii Gier Tomb Raider I Uncharted”. Kultura Media Teologia, t. 61, nr 1, kwiecień 2025, s. 23–40, doi:10.21697/kmt.2025.61.02.

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.