Opublikowane: 2025-06-27

Społeczeństwo jako bohater. Argumentacyjna funkcja topiki w wybranych filmach dokumentalnych Andrzeja Fidyka

Bogumiła Fiołek-Lubczyńska
Kultura Media Teologia
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.21697/kmt.2025.62.04

Abstrakt

Filmy dokumentalne Andrzeja Fidyka koncentrują się na problemach, z jakimi borykają się zbiorowości w różnych regionach świata. Reżyser stara się rzucić światło na ważne i konkretne kwestie związane z państwem, traktując je jako głównego bohatera. Aby skutecznie odnieść się do tych kwestii, Fidyk prezentuje wizualnie uderzające i kulturowo istotne obrazy, które rezonują z widzem. W ten sposób stara się wytworzyć poczucie więzi i uznania wśród publiczności. Reżyser wykorzystuje techniki retoryczne, aby przekonująco przekazać swoje argumenty i sprowokować do myślenia i dyskusji. W tym procesie istotną rolę odgrywa aktualność, służąca jako potężne narzędzie filmowej retoryki. Filmy Fidyka często obracają się wokół powtarzających się tematów i motywów, czerpiąc inspirację z gatunków takich jak komedia romantyczna w kinie amerykańskim i polskim. Pomimo skojarzeń z reklamą i propagandą, perswazja ma uzasadnione miejsce w filmach opartych na faktach, a Fidyk skutecznie wykorzystuje ją do angażowania i informowania widzów.

Słowa kluczowe:

retoryka filmu, topika, motyw, obraz, państwo

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Fiołek-Lubczyńska, Bogumiła. „Społeczeństwo Jako Bohater. Argumentacyjna Funkcja Topiki W Wybranych Filmach Dokumentalnych Andrzeja Fidyka”. Kultura Media Teologia, t. 62, nr 2, czerwiec 2025, s. 55–73, doi:10.21697/kmt.2025.62.04.

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.