Opublikowane: 2025-06-27

Pojęcie wstydu w polskiej debacie publicznej w 2022 roku (studium przypadku)

Irena Kamińska-Radomska
Kultura Media Teologia
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.21697/kmt.2025.62.08

Abstrakt

Przedmiotem artykułu są działania mediów ukierunkowane na redukowanie poczucia wstydu i aprobowanie zachowania niezgodnego z zasadami savoir-vivre’u. Badania dotyczą zachowań związanych ze strojem i szerzej – wizerunkiem osobistym – w przestrzeni publicznej/medialnej. Celem artykułu jest ukazanie roli mediów w kształtowaniu postaw młodych ludzi, poprzez sterowanie informacją (wybiórcze promowanie informacji, zaciemnianie treści) oraz propagowanie zachowania niezgodnego z zasadami dobrego wychowania.

Przedstawione badania empiryczne przeprowadzono metodą analizy przypadku oraz badania treści zmierzających do ustalania i opisania językowych cech tekstów w celu wyjaśniania niejęzykowych własności ich autorów (postawy, oceny). Analiza przypadku dotycząca reakcji mediów na wybrane instastory na Instagramie @irenakamińskaradomska zamieszczone 3 listopada 2022, ukazuje działania mediów, w tym manipulację, podjęte w celu ukierunkowania uwagi odbiorcy na wybrane przez nie treści oraz zniwelowania znaczenia wstydu będącego katalizatorem zachowań kulturalnych. Prezentację wyników badań osadzono w badaniach literaturowych nad rolą mediów w sterowaniu percepcją odbiorcy oraz rolą mediów w działaniach ukierunkowanych na deprecjację znaczenia kultury osobistej w komunikacji społecznej, m. in. poprzez niwelowanie znaczenia wstydu.

Słowa kluczowe:

wstyd, wychowanie, kultura, savoir-vivre, komunikacja, media

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kamińska-Radomska, Irena. „Pojęcie Wstydu W Polskiej Debacie Publicznej W 2022 Roku (studium Przypadku)”. Kultura Media Teologia, t. 62, nr 2, czerwiec 2025, s. 120–134, doi:10.21697/kmt.2025.62.08.

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.