Brzegowy, T., Obraz kultu Bożego w podstawowym dziele deuteronomistycznym, „Collectanea Theologica” 67/1 (1997), s. 29-50.
Google Scholar
Bohak, G., CPJ III, 520: The Egyptian reaction to Onias’ Temple, “Journal for the Study of Judaism in the Persian, Hellenistic, and Roman Period”, 26/1 (1995), s. 32-41.
Google Scholar
Bohak, G., Joseph and Aseneth and the Jewish temple in Heliopolis (Early Judaism and its Literature; 10), Atlanta 2009.
Google Scholar
Collins, J. J., Between Athens and Jerusalem: Jewish identity in the Hellenistic diaspora (The Biblical Resource Series), Cambridge 22006.
Google Scholar
Frey, J., Temple and Rival Temple: The Cases of Elephantine, Mt. Gerizim, and Leontopolis, Tübingen 1999.
Google Scholar
Grabbe, L.L., Jason, w: The New Interpreter’s Dictionary of the Bible, red. K.D. Sakenfeld i in., Nashille, Tennessee 2008, Accordance edition (https://accordance.bible/link/read/NIDB#25484).
Google Scholar
Gradl, F., Garizim w: Kogler F. – Witczyk H., Nowy Leksykon Biblijny, Kielce 2011, s. 216.
Google Scholar
Hirsch, S.A., The Temple of Onias, w: “Jews’ College Jubilee”, London 1906, s. 39-80.
Google Scholar
Józef Flawiusz, Dawne dzieje Izraela, tł. Radożycki J., Warszawa 1993.
Google Scholar
Józef Flawiusz, Wojna żydowska, tł. Radożycki J., Warszawa 1992.
Google Scholar
Łach, S., Centralizacja kultu w Księdze Powtórzonego Prawa, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 12/1 (1965), s. 23-33.
Google Scholar
Last, R., Onias IV and the ἀδέσποτος ἱερός: Placing Antiquities 13.62-73 into the Context of Ptolemaic Land Tenure, “Journal for the study of Judaism” 42/4-5 (2010), s. 494-516.
Google Scholar
Liverani, M., Oltre la Bibbia. Storiaantica di Israele, Roma 2003.
Google Scholar
Mélèze-Modrzejewski, J., Żydzi nad Nilem: Od Ramzesa II do Hadriana, tł. Olkiewicz J., Kraków 2000.
Google Scholar
Oniaszowa świątynia w Leontopolis jako znak hellenizacji diaspory żydowskiej...85
Google Scholar
Mielcarek, K., Ierousalīm, Hierosólyma: Starotestamentowe i hellenistyczne korzenie Łukaszowego obrazu świętego miasta w świetle onomastyki greckiej, Lublin 2008.
Google Scholar
Mor, M., Pastor J., Stern P., Flavius Josephus: Interpretation and History (Supplements to the Journal for the study of Judaism. In the Persian, Hellenistic and Roman Period; 146), Koninklijke 2011.
Google Scholar
Niesiołowski-Spano, Ł., Kiedy napisano historię Izraela?, „Collectanea Theologica” 75/4, (2005), s 5-12.
Google Scholar
Paciorek, A., Wyrocznie Sybilli, Warszawa 2010.
Google Scholar
Parente, F., Onias III’ Death and the Founding of the Temple of Leontopolis, w: Studia Post-Biblica, t. 41, red. D. S. Katz, Leiden 1994, 69-98.
Google Scholar
Szamocki, G., Symbolika ołtarza w Joz 22,9-34, „Studia Gdańskie” 37 (2015) 19-35.
Google Scholar
Szamocki, G., Ebal – święta góra Izraelitów, w: Gdańskie Teki Turystyczno-Krajoznawcze, t. 1: Z turystyką przez wieki, red. A. Łysiak-Łątkowska – K. Lewalski, Gdańsk 2016, 13-24.
Google Scholar
Taylor, J.E., Second temple in Egypt: The evidence for the Zadokite temple of Onias, “Journal for the Study of Judaism” 29/3 (1998), s. 297-321.
Google Scholar
Tcherikover, V. – Collins J.J., Hellenistic civilization and the Jews, Grand Rapids 2011.
Google Scholar
Vanderkam, J.C., Wprowadzenie do wczesnego judaizmu, Warszawa 2006.
Google Scholar
Wasserstein, A., Notes on the Temple of Onias in Leontopolis, „Illinois Classical Studies“ 18 (1993), s. 119–129.
Google Scholar
Wipszycka, E. – Bravo B., Historia starożytnych Greków. t. 3. Warszawa 2010. Wojciechowski, M., Wpływy greckie w Biblii, Kraków 2012.
Google Scholar