Ackerman, Ch. M. (2009). The essentials elements of Dabrowski’s theory of positive disintegration and how they are connected. Roeper Review, 31, 81–95.
Google Scholar
Ackerman, Ch. M., Paulus, L. E. (1997). Identyfying gifted adolescents using personality characteristics: Dabrowski’s overexcitabilities. Roeper Review, 19, 229–236.
Google Scholar
Beduna, K., Perrone-McGovern, K. M. (2016). Relationships among emotional and intellectual overexcitability, emotional IQ, and subjective well-being. Roeper Review, 38, 24–31.
Google Scholar
Botella, M., Fürst, G., Myszkowski, N., Storme, M., Pereira da Costa, M., Luminet, O. (2015). French validation of Overexcitability Questionnaire 2: Psychometric properties and factorial structure. Journal of Personality Assessment, 97, 209–220.
Google Scholar
Bouchet, N., Falk, R. F. (2001). The relationship among giftedness, gender, and overexcitability. Gifted Child Quarterly, 45, 260–267.
Google Scholar
Brackett, M. A., Mayer, J. D., Warner, R. M. (2004). Emotional intelligence and its relation to everyday behavior. In P. Salovey, M. A Brackett, J. D. Mayer (Eds.), Emotional intelligence. Key Reading on the Mayer and Salovey model (pp. 223–241). Port Chester, NY: Dude Publishing.
Google Scholar
Van den Broeck, W., Hofmans, J., Cooremans, S., Staels, E. (2013, September 30). Factorial validity and measurement invariance cross intelligence levels and gender of the Overexcitabilities Questionnaire–II (OEQ-II). Psychological Assessment. Advance online publication. doi: 10.1037/a0034475
Google Scholar
Dąbrowski, K. (1979). Dezintegracja pozytywna. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Dąbrowski, K. (1986). Trud istnienia. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Falk, R. F., Lind, S., Miller, N. B., Piechowski, M. M., Silverman, L. (1999). The Overexcitability Questionnaire–II (OEQ-II). Manual, scoring system, and questionnaire. Denver, CO: Institute for the Study of Advanced Development (translation by F. Leśniak; polish adaptation by W. Limont and M. M. Piechowski, 2006).
Google Scholar
Golińska, L. (2011). W poszukiwaniu optymalnej aktywacji. Reaktywność a nastrój, poczucie zdrowia i preferowane formy spędzania urlopu. In M. Marszał-Wiśniewska, J. Strelau (Eds.), Uwikłany temperament (pp. 251–278). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Gross, C. M., Rinn, A. N., Jamieson, K. M. (2007). Gifted adolescents’ overexcitabilities and self-concepts: An analysis of gender and grade level. Roeper Review, 29, 240–248.
Google Scholar
Harrison, G. E., Van Haneghan, J. P. (2011). The gifted and the shadow of the night: Dabrowski’s overexcitabilities and their correlation to insomnia, death anxiety, and fear of the unknown. Journal for the Education of the Gifted, 34, 669–697.
Google Scholar
Jaworowska, A., Matczak, A. (2002). Omnibus. Test inteligencji. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Google Scholar
Jaworowska, A., Matczak, A. (2005). Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej. PKIE. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Google Scholar
Kliś, M., Kossewska, J. (1994). Empatia i inteligencja, cechy osobowości i temperamentu. Psychologia Wychowawcza, 37, 385–394.
Google Scholar
Limont, W., Dreszer, J., Bedyńska, S. (2010). Wzmożona pobudliwość psychiczna, wybrane cechy osobowości a płeć szczególnie zdolnych uczniów. In A. E. Sękowski, W. Klinkosz (Eds.), Zdolności człowieka w ujęciu współczesnej psychologii (pp. 33–62). Lublin: TN KUL.
Google Scholar
Limont, W., Dreszer-Drogorób, J., Bedyńska, S., Śliwińska, K., Jastrzębska, D. (2014). Old wine in new bottles? Relationship between overexcitabilities, the Big Five personality traits and giftedness in adolescents. Personality and Individual Differences, 69, 199–204.
Google Scholar
Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri.
Google Scholar
Matczak, A. (2007). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych. KKS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Google Scholar
Matczak, A., Martowska, K. (2011). Kwestionariusz symptomów depresyjnych (unpublished tool). Warszawa.
Google Scholar
Mendaglio, S., Tillier, W. (2006). Dabrowski’s theory of positive disintegration and giftedness: Overexcitability research findings. Journal for the Education of the Gifted, 30, 68–87.
Google Scholar
Miller, N. B., Falk, R. F., Huang, Y. (2009). Gender identity and the overexcitability profiles of the gifted college students. Roeper Review, 31, 161–169.
Google Scholar
Miller, N. B., Silverman, L. K., Falk, R. F. (1994). Emotional development, intellectual ability, and gender. Journal for the Education of the Gifted, 18, 20–38.
Google Scholar
Moon, J., Montgomery, D. (2005). Profiles of overexcitabilities for Korean high school gifted students according to gender and domain of study. Journal of Gifted/Talented Education, 15, 1–10.
Google Scholar
Ogińska-Bulik, N. (1992). Temperament a poznawcza koncentracja na bodźcach pochodzących z różnych sfer rzeczywistości. In A. Eliasz, M. Marszał-Wiśniewska (Eds.), Temperament a rozwój młodzieży (pp. 141–170). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
Google Scholar
Piechowski, M. M. (1992). Emotional development and emotional giftedness. In N. Colangelo, G. Davis (Eds.), Handbook of gifted education (pp. 285–306). Boston, MA: Allyn & Bacon.
Google Scholar
Piechowski, M. M., Silverman, L. K., Falk, R. F. (1985). Comparison of intellectually and artistically gifted on five dimensions of mental functioning. Perceptual and Motor Skills, 60, 539–549.
Google Scholar
Pragłowska, E. (2011). Temperament w zaburzeniach afektywnych. Reaktywność a nastrój, poczucie zdrowia i preferowane formy spędzania urlopu. In M. Marszał-Wiśniewska, J. Strelau (Eds.), Uwikłany temperament (pp. 225–250). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Rinn, A. N., Mendaglio, S., Moritz Rudasill, K., McQueen, K. (2010). Examining the relationship between the overexcitabilities and self-concepts of gifted adolescents via multivariate luster analysis. Gifted Child Quarterly, 54, 3–17.
Google Scholar
Strelau, J. (2001). Psychologia temperamentu. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Thomson, P., Jaque, S. V. (2016). Overexcitability: A psychological comparison between dancers, opera singers, and athletes. Roeper Review, 38, 84–92.
Google Scholar
Tillier, W. (2009). Dabrowski without the theory of positive disintegration just isn’t Dabrowski. Roeper Review, 31, 123–126.
Google Scholar
Wirthwein, L., Rost, D. H. (2011). Focussing on overexcitabilities: Studies with intellectually gifted and academically talented adults. Personality and Individual Differences, 51, 337–342.
Google Scholar
Yakmaci-Guzel, B., Akarsu, F. (2006). Comparing overexcitabilities of gifted and non-gifted 10th grade students in Turkey. High Ability Studies, 17, 43–56.
Google Scholar
Zawadzki, B., Strelau, J. (1997). Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu (FCZ-KT). Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Google Scholar