Aranowska, E. (1996). Metodologiczne problemy zastosowań modeli statystycznych w psychologii. Warszawa: Studio 1.
Google Scholar
Baer, J., Kaufman, J. C., Baumeister, R. F. (2008). Introduction: Psychology and free will. W: J. Baer, J.C. Kaufman, R. F. Baumeister (red.), Are we free? Psychology and free will (s. 3-9). New York: Oxford University Press.
Google Scholar
Bandura, A. (2007). Teoria społecznego uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Binswanger, L. (1963). Being-in-the-world: selected papers of Ludwig Binswanger. New York, NY: Basic Books.
Google Scholar
Brehm, J., Simon, L., Greenberg, J. (1995). Trivialization: The forgotten mode of dissonance reduction. Journal of Personality and Social Psychology, 68, 247-260.
Google Scholar
Fosterling, F. (2005). Atrybucje. Podstawowe teorie, badania i zastosowanie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Gałdowa, A. (2000). Powszechność i wyjątek. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Google Scholar
Gasiul, H. (2012). Psychologia osobowości. Warszawa: Difin.
Google Scholar
Hornowska, E. (2005). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar.
Google Scholar
Jarymowicz, M. (2008). Psychologiczne podstawy podmiotowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Kofta, M. (1977). Kontrola psychologiczna nad otoczeniem: ramy pojęciowe teorii. Psychologia Wychowawcza, 2, 150-167.
Google Scholar
Kofta, M. (1983). Wolność wyboru. W: X. Gliszczyńska (red.), Człowiek jako podmiot życia społecznego (s. 103-132). Warszawa: Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
Google Scholar
Kofta, M. (1991). Poczucie kontroli, złudzenia na temat siebie, a adaptacja psychologiczna. W: M. Kofta, K. Szustrowa (red.), Złudzenia, które pozwalają żyć (s. 199-225). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Kopińska, V. (2008). Współczesna młodzież wobec problemu wolności. Toruń: Akapit. Kruglanski, A. W., Cohen, M. (1973). Attributed freedom and personal causation. Journal of Personality and Social Psychology, 2, 245-250.
Google Scholar
Lachowicz-Tabaczek, K. (2004). Potoczne koncepcje świata i natury ludzkiej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Lipiec, J. (1997). Wolność i podmiotowość człowieka. Kraków: Fall.
Google Scholar
Łukaszewski, W. (2003). Wielkie pytania w psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Mele, A. R. (2008). Psychology and free will. A Commentary. W: J. Baer, J.C. Kaufman, R. F. Baumeister (red.), Are we free? Psychology and free will (s. 325-346). New York: Oxford University Press.
Google Scholar
Mudyń, K. (1997). O doświadczaniu wolności i zniewolenia w relacjach interpersonalnych. W: K. Mudyń (red.), Zdarza się, że myślimy (s. 105-119). Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
Google Scholar
Mudyń, K. (1998). Wolność. W: W. Szewczuk (red.), Encyklopedia psychologii (s. 976-982). Warszawa: Wydawnictwo Fundacja „Innowacja”.
Google Scholar
Mudyń, K. (2001). Prywatne koncepcje wolności i ich psychologiczne konsekwencje. Referat wygłoszony na 11 Europejskim Sympozjum Somatoterapii.
Google Scholar
Mudyń, K. (2004). O sposobach rozumienia osobistej wolności i odpowiedzialności. W: P. Piotrowski (red.), Przemoc i marginalizacja. Patologie społecznego dyskursu (s. 15-36). Warszawa: Żak.
Google Scholar
Obhi, S. S., Haggard, P. (2004). Free will and free won’t. American Scientist, 92, 358-365.
Google Scholar
Pawłowski, T. (1986). Tworzenie pojęć w naukach humanistycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Pink, T. (2007). The psychology of freedom. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
Poznaniak, W. (2001). Wolność jako wartość w ujęciu różnych koncepcji psychologicznych. W: B. Hołyst, W. Ambrozik, P. Stępniak (red.), Więziennictwo. Nowe wyzwania (s. 37-47). Warszawa-Poznań-Kalisz: Centralny Ośrodek Szkolenia Służby Więziennej.
Google Scholar
Prusinski, T. (2011). Fenomenologiczno-kontekstowe podejście do badania wolności w psychologii. Studia Psychologica, 11, 115-128.
Google Scholar
Prusiński, T. (2012). Problematyka wolności w dwóch paradygmatach psychologii: przyrodniczym i humanistycznym. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica, 5, 112-127.
Google Scholar
Roediger, H. L., Goode, M. K., Zaromb, F. M. (2008). Free Will and the Control of Action. W: J. Bear, J.C. Kaufman, R. F. Baumeister (red.), Are we free? Psychology and Free Will (s. 205-225). New York: Oxford University Press.
Google Scholar
Rotter, J. (1990). Internal versus external control of reinforcement. American Psychologist, 45, 489-493.
Google Scholar
Stachowski, R. (2007). Historia współczesnej myśli psychologicznej: od Wundta do czasów najnowszych. Warszawa: Scholar.
Google Scholar
Steiner, I. (1970). Perceived freedom. W: L. Berkowitz (red.), Advances in experimental social psychology. New York: Academic Press.
Google Scholar
Straś-Romanowska, M. (1995). Główne idee teoretyczne i metodologiczne psychologii personalistyczno-egzystencjalnej jako dyscypliny humanistycznej. W: M. Straś-Romanowska (red.), Na tropach psychologii jako nauki humanistycznej (s. 15-47). Warszawa-Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Trzópek, J. (2003). Problem woli. Między antropologią filozoficzną a psychologią mechanizmów regulacyjnych. Kraków: Towarzystwo Naukowe „Societas Vistulana”.
Google Scholar
Trzópek, J. (2006). Filozofie psychologii. Naturalistyczne i antynaturalistyczne podstawy psychologii współczesnej. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Google Scholar
Wegner, D. M. (2003). The mind’s best trick: How we experience conscious will. Trends in Cognitive Sciences, 7, 65-69.
Google Scholar
Westcott, M. (1988). The psychology of human freedom. New York: Springer-Verlag.
Google Scholar
Westcott, M. (1994). Freedom and civilization: When more is less. Canadian Psychology, 4, 159-166.
Google Scholar