Bardziejewska, M. (2013). Okres dorastania. Jak rozpoznać potencjał nastolatków? W: A. I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 345–377). Sopot: GWP.
Google Scholar
Bartoszuk, K., Pittman, J. (2010). Does family structure matter? A domain specific examination of identity exploration and commitment. Youth & Society, 42, 155–173. https://doi.org/10.1177/0044118X10377648
Google Scholar
Batory, A., Brygoła, E., Oleś, P. (2016). Odsłony tożsamości. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Berzonsky, M. D., Cieciuch, J., Duriez, B., Soenens, B. (2011). The how and what of identity formation: associations between identity styles and value orientations. Personality and Individual Differences, 50, 295–299. https://doi.org/10.1016/j.paid.2010.10.007
Google Scholar
Blos, P. (1967). The second individuation process of adolescence. Psychoanalytic Study of the Child, 22, 162–186. https://doi.org/10.1080/00797308.1967.11822595
Google Scholar
Brzezińska, A. I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2010). Psychologia rozwoju człowieka. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka. Podręcznik (t. 2, s. 95–294). Sopot: GWP.
Google Scholar
Brzezińska, A., Piotrowski, K. (2009). Diagnoza statusów tożsamości w okresie adolescencji, wyłaniającej się dorosłości i wczesnej dorosłości za pomocą Skali Wymiarów Rozwoju Tożsamości (DIDS). Studia Psychologiczne, 47(3), 93–109.
Google Scholar
Crocetti, E., Luyckx, K., Scrignaro, M., Sica, L. S. (2011). Identity formation in Italian emerging adults: a cluster-analytic approach and associations with psychosocial functioning. European Journal of Developmental Psychology, 8, 558–572. https://doi.org/10.1080/17405629.2011.576858
Google Scholar
Czerwińska-Jasiewicz, M. (2015). Psychologia rozwoju młodzieży w kontekście biegu ludzkiego życia. Warszawa: Difin.
Google Scholar
Duriez, B., Luyckx, K., Soenens, B., Berzonsky, M. (2012). A process‐content approach to adolescent identity formation: examining longitudinal associations between identity styles and goal pursuits. Journal of Personality, 80, 135–161. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2011.00729.x
Google Scholar
Erikson, E. H. (1968). Identity. Youth and crisis. Nowy Jork: Norton.
Google Scholar
Erikson, E. H. (1974). Dimensions of a new identity. Nowy Jork: Norton.
Google Scholar
Erikson, E. H. (1997). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Rebis.
Google Scholar
Erikson, E. H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Zysk i S-ka.
Google Scholar
Erikson, E. H. (2012). Dopełniony cykl życia. Gliwice: Helion.
Google Scholar
Filipiak, E., Wiśniewska, M. (2014). Opieka i wychowanie. Późna faza dorastania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Forthun, L. F., Montgomery, M., Bell, N. J. (2006). Identity formation in a relational context: a person-centered analysis of troubled youth. Identity, 6, 141–167. https://doi.org/10.1207/s1532706xid0602_2
Google Scholar
Grochmal-Bach, B., Pąchalska, M. (2004). Tożsamość człowieka a teoria mikrogenetyczna. Kraków: WAM .
Google Scholar
Havighurst, R. J. (1981). Developmental tasks and education. Nowy Jork: Longman.
Google Scholar
Jaczewski, A. (red.). (2001). Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. Warszawa: Żak.
Google Scholar
Jenkins, R. (2014). Social identity. Londyn: Routledge.
Google Scholar
Kłym-Guba, M., Cieciuch, J. (2016). Dynamika poszukiwania tożsamościowego w różnych domenach we wczesnej adolescencji: wyniki badań podłużnych. Roczniki Psychologiczne, 2, 221–237. http://dx.doi.org/10.18290/rpsych.2016.19.2-2pl
Google Scholar
Kubacka-Jasiecka, D., Kuleta, M. (red.). (2008). W kręgu psychologicznej problematyki tożsamości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Lipska, A., Zagórska, W. (2011). „Stająca się dorosłość” w ujęciu Jeffreya J. Arnetta jako rozbudowana faza liminalna rytuału przejścia. Psychologia Rozwojowa, 1, 9–21. https://doi.org/10.4467/20843879PR.11.001.0174
Google Scholar
Marat, E. (2001). Depresja, poziom lęku i poczucia kontroli w aspekcie kształtowania się statusów tożsamości osobowej (w sferze – kontakty z rówieśnikami) u młodzieży szkół średnich i studentów. Psychologia Rozwojowa, 6(3–4), 333–343. http://dx.doi.org/10.4467/20843879PR.13.006.1018
Google Scholar
Marcia, J. E. (1966). Development and validation of ego-identity status. Journal of Personality and Social Psychology, 3, 551–558. https://doi.org/10.1037/h0023281
Google Scholar
Marcia, J. E. (1980). Identity in adolescence. W: J. Adelson (red.), Handbook of adolescent psychology (s. 159–187). Nowy Jork: Wiley.
Google Scholar
Meeus, W., van de Schoot, R., Keijsers, L. Schwartz, S. J, Branje, S. (2010). On the progression and stability of adolescent identity formation: a five -wave longitudinal study in early-to-middle and middle-to-late adolescence. Child Development, 81, 1565–1581. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01492.x
Google Scholar
Morgan, E. M. (2012). Not always a straight path: college students’ narratives of heterosexual identity development. Sex Roles: A Journal of Research, 66, 79–93. https://doi.org/10.1007/s11199-011-0068-4
Google Scholar
Musiał, D. (2007). Kształtowanie się tożsamości w adolescencji. W: P. Francuz, W. Otrębski (red.), Studia z psychologii w KUL. Tom 14. (s. 73–92). Lublin: Wyd. KUL.
Google Scholar
Obuchowska, I. (2000). Adolescencja. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka (s. 163–201). Warszawa: PWN.
Google Scholar
Oleszkowicz, A., Senejko, A. (2013). Psychologia dorastania: zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Opoczyńska, M. (1999). Moratorium psychospołeczne – szansa czy zagrożenie. W: A. Gałdowa (red.), Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości (s. 123–141). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Pilarska, A. (2016). Wokół pojęcia poczucia tożsamości: przegląd problemów i propozycja konceptualizacji. Nauka, 2, 123–141.
Google Scholar
Pilarska, A., Suchańska, A. (2015). Poczucie tożsamości a przejawy zaburzeń osobowości: wyniki badań populacji nieklinicznej. Psychiatria Polska, 49, 599–613. http://dx.doi.org/10.12740/PP/21369
Google Scholar
Ruszkowska, E. (1997). Okres adolescencji w ujęciu psychoanalitycznym. Dialogi – Zeszyty Instytutu Psychoanalizy i Psychoterapii, 1/2, 31–36.
Google Scholar
Rydz, S. (2005). Osobowościowe uwarunkowania przekształceń statusów tożsamości osobowej u młodzieży (Niepublikowana praca doktorska). Uniwersytet Łódzki, Łódź.
Google Scholar
Schaffer, D. R., Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar
Seaton, C. L., Beaumont, S. (2014). Exploring the links between identity styles and forgiveness in university students. Canadian Journal of Behavioural Science, 46, 366–374. https://doi.org/10.1037/a0032009
Google Scholar
Sica, L. S. (2009). Adolescents in different contexts: the exploration of identity through possible selves. Cognition, Brain, Behavior: An Interdisciplinary Journal, 13, 221–252.
Google Scholar
Tillmann, K. J. (1996). Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Warszawa: PWN.
Google Scholar