In 2014 and 2015 took place two synodal assemblies of bishops in Rome on marriage and family. Already during the proceedings, voices were heard about upcoming revolution in the doctrine of the Church. In 2016, in the Year of Mercy Pope Francis signed the apostolic exhortation Amoris Laetitia – The Joy of Love – which was the culmination of these deliberations. The text is divided into 9 chapters and includes 325 numbers. Among them, Chapter 8 provoked the greatest emotions. In it, Francis presented a vision of mercy as an act of pastoral discernment in situations of marital crises ending in divorce and separation. On the surface, this did not seem very different from what John Paul II raised in his adoration Familiaris Consortio. At that time, the Pope allowed people engaged in informal relationships, or divorcees, to receive Holy Communion on the condition that they lived in intimate chastity. Francis went one step further. Without questioning the doctrine of the Church and remaining faithful to it, he gave the green light to those who lived in such arelationship, if they considered their marriages in their past life to be unsuccessful. He did not explicitly announce that such peopleshould be allowed to receive the sacrament of the altar, but he did not question such a possibility either. The condition was the proper recognition of such cases by a clergyman. In the heart of the Church, at various levels, there was an ardent discussion of theologians, bishops and lay people for whom the matters of faith were not indifferent, about what Pope Francis really undertook and what he truly expected. The very titles of publications and pending disputes indicated that the papal document divided public opinion. It seems that there is no unambiguous assessment in the ecclesiastical environment as to the document (despite the unequivocal declaration of the Catholic Church), which will continue to give rise to speculations, because access to Holy Communion will depend on the pastoral evaluation of a grave sin. It does not seem that the papal step in these otherwise difficult and complex matters could cause a disturbance of faith in the Church.To be a community of unity and power in the eternal act of the Creator himself, the Church must face all aspects of human imperfection. Any effort tobring back the lost to the path of truth makes the Church of Christ fully God’s tabernacle, even if it appears to be contrary to the doctrine of faith or impossible to achieve.
References
Benedykt XVI, Posynodalna adhortacja apostolska „Sacramentum caritatis”, Rzym 2007.
Google Scholar
Franciszek, Adhortacja apostolska „Evangelii gaudium”, Rzym 2013.
Google Scholar
Franciszek, List apostolski „Misericordia et misera”, Rzym 2016.
Google Scholar
Franciszek, Posynodalna adhortacja apostolska „Amoris letitia”, Rzym 2016.
Google Scholar
Franciszek, Posynodalna adhortacja apostolska „Christus vivat”, Loreto, 2019.
Google Scholar
Franciszek, Przemówienie podczas audiencji generalnej (5 VIII 2015), cyt. za: XIV Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów, Relatio finalis (24 X 2015), Libreria Editrice Vaticana, 2015.
Google Scholar
Franciszek, Rodzina oparta na związku mężczyzny i kobiety jest faktem antropologicznym. Przemówienie podczas seminarium na temat komplementarności mężczyzny i kobiety (Watykan 17 XI 2014), „L’Osservatore Romano” (PI) 2014 nr 12, s. 37.
Google Scholar
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska „Familiaris consortio”, Rzym 1981.
Google Scholar
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska „Reconciliatio et paenitentia”, Rzym 1984.
Google Scholar
Jan Paweł II, Motu proprio „Iusti iudicis”, Acta Apostolicae Sedis [dalej: AAS] 80 (1988).
Google Scholar
Jan Paweł II, Encyklika „Veritatis splendor”, Rzym 1993.
Google Scholar
Kongregacja Nauki Wiary, List na temat przyjmowania Komunii świętej przez wiernych rozwiedzionych i żyjących w nowych związkach (14 IX 1994), „L’Osservatore Romano” (PI), 1994, nr 11 (15), s. 49-52.
Google Scholar
Kongregacja Nauki Wiary, Katechizm Kościoła Katolickiego, Rzym 1992.
Google Scholar
Konferencja Episkopatu Polski, Wskazania duszpasterskie Biskupów Polskich dla towarzyszenia rodzinie w świetle adhortacji apostolskiej „Amoris laetitia”.
Google Scholar
Konferencja Episkopatu Polski, Wytyczne Konferencji Episkopatu Polski dla kapłanów, osób życia konsekrowanego i wiernych świeckich na temat głoszenia Ewangelii rodziny w duszpasterstwie małżeństw i rodzin, Warszawa 1 VI 2017 r.
Google Scholar
Konferencja Episkopatu Polski, Wytyczne pastoralne do adhortacji „Amori laetitia”, 9 VI 2018, Wiadomości KAI. „Biuletyn Katolickiej Agencji Informacyjnej”, 17 VI 2018.
Google Scholar
Papieska Rada ds. Tekstów Prawnych, Deklaracja dopuszczaniu do Komunii Świętej rozwiedzionych, którzy zawarli nowy związek (24 VI 2000), „L’Osservatore Romano” (PI), 2000 nr 10 (21), s. 55-56.
Google Scholar
Pontificio Consiglio per L’interpretazione Dei Testi Legislativi, Dichiarazione The Code, w: Enchiridion Vaticanum, t. 19.
Google Scholar
Reskrypt Sekretarza Stanu ex audientia Sanctissimi z 5 VI 2017 r.; AAS 108 (2016), s. 1071-1074.
Google Scholar
Barberini E., Critica alla Amoris laetitia di 45 teologi e filosofi cattolici di tutto il mondo, „Corrispondenza Romana”, 12 VII 2016.
Google Scholar
Biały S., Troska Kościoła Polskiego o małżeństwa rozwiedzione po opublikowaniu adhortacji apostolskiej Amoris laetitia. Aspekt Komunii Świętej, „Studia Teologiczne”, Białystok-Drohiczyn-Łomża, 2017 nr 35, s. 61-75.
Google Scholar
Bogner D., Un cenno di cambiamento. L’ambivalenza della «gradualità» in Amoris laetitia”, w: „Amoris Laetitia: un punto di svolta per la teologia morale?, (red.) s. Goertz, C. Witting, (tłum.) s. Furlani, A. Staude, E. Capisani, C. Balsamo, Edizioni San Paolo, 2017, s. 163-180.
Google Scholar
Borghesi M., Bergoglio J. M., Biografia intelektualna: dialektyka i mistyka, (tłum.) D. Chodyniecki, Kraków 2018.
Google Scholar
Buttiglione R., Przyjacielska odpowiedź krytykom „Amoris laetitia”, (tłum.) M. Chojnacki, Kraków 2018.
Google Scholar
Carpin A., Indissolubilità del matrimonio. La tradizione della Chiesa antica, Bologna 2014.
Google Scholar
Carlotti P., La morale di papa Francesco, Bologna 2017.
Google Scholar
Casper W., Il Vangelo della famiglia, Brescia 2014.
Google Scholar
Ceretti G., Divorzio, nuove nozze e penitenta nella Chiesa primitiva, Roma 2013.
Google Scholar
Coccopalmerio F., Il capitolo ottavo della esortazione apostolica postsinodale „Amoris laetitia”, Città del Vaticano 2017.
Google Scholar
Coccopalmerio F., Radość miłości. Przewodnik po ósmym rozdziale adhortacji Amoris laetitia papieża Franciszka, (tłum.) E. Augustyn, Kraków 2017.
Google Scholar
Czaja A., Sakramentalne małżeństwo w świetle encykliki Benedykta XVI „Deus Caritas Est”, w: Sens i wartość małżeństwa, (red.) A. Czaja, M. Wyżlic, Lublin 2008.
Google Scholar
Dokumenty Soborów Powszechnych, (red.) A. Baron, H. Pietras, Kraków 2004. t. 3-4/2.
Google Scholar
Drożdż B., Nie ma powodu ustawać w drodze – o radosnej miłości w rodzinie na kanwie adhortacji apostolskiej Amoris laetitia, „Perspectiva” Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne, 2016 R. 15 nr 1 (28), s. 16-26.
Google Scholar
Dyduch J., Adhortacja „Amoris laetitia” twórczą kontynuacją adhortacji „Familiaris consortio”?, w: Dyskusje nad „Amoris laetitia” (Annales Canonici Monographiae, nr 6), (red.) P. Kroczek, Kraków 2017, s. 27-46.
Google Scholar
Filipowicz A., Moralność według papieża Franciszka, „Studia Bobolanum” 2019 nr 3, s. 27-58.
Google Scholar
Góralczyk P., Powtórne związki małżeńskie w teologicznym i etycznym świetle, Ząbki 1995.
Google Scholar
Góralski W., Adhortacja apostolska „Amoris laetitia” papieża Franciszka. Prezentacja dokumentu z komentarzem do nn. 300-308, Płock 2016.
Google Scholar
Góralski W., O właściwe rozumienie nierozerwalności małżeństwa. W trosce o rozwiedzionych, którzy zawarli nowy związek, „Niedziela” (6 IV 2014) nr 14, s. 25.
Google Scholar
Góralski W., Potrzebna urzędowa wykładnia. O właściwą interpretację rozdziału VIII adhortacji apostolskiej papieża Franciszka „Amoris laetitia”, „Niedziela” (6 XI 2016) nr 45, s. 28-29.
Google Scholar
Góralski W., Problem dostępu do Komunii świętej katolików rozwiedzionych i żyjących w małżeństwie cywilnym, w: Małżeństwo i rodzina w prawie kanonicznym i w prawie polskim, (red.) J. Krukowski, M. Sitarz, K. Gręźlikowski, Lublin 2017, s. 87-108.
Google Scholar
Góralski W., Problem udziału w życiu sakramentalnym osób żyjących w niekanonicznych związkach małżeńskich,
Google Scholar
„Roczniki Nauk Prawnych” 2004 nr 14, z. 2, s. 97-107.
Google Scholar
Góralski W., Sprawiedliwość czy miłosierdzie? Problem Komunii Świętej katolików rozwiedzionych i żyjących w małżeństwie cywilnym, Płock 2016.
Google Scholar
Grad P., Unieszkodliwianie Magisterium. Studium dyskusji o Amoris laetitia, „Christianitas” 2016 nr 65, s. 41-84.
Google Scholar
Grześkowiak J., Dopuszczenie do sakramentów osób rozwiedzionych i ponownie cywilnie poślubionych. Stanowisko Konferencji Biskupów Niemieckich, „Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego” 2017 nr 1 (37), s. 275-277.
Google Scholar
Gręźlikowski J., Implikacje prawno-duszpasterskie adhortacji apostolskiej Amoris laetitia, „Studia włocławskie” 2017 nr 19, s. 333-350.
Google Scholar
Gręźlikowski J., Wymiar prawny pozostawania katolika w związku niesakramentalnym, „Forum Iuridicum” 2005 nr 4, s. 159-188.
Google Scholar
Grzywocz K., Norma dla człowieka, nie człowiek dla normy, w: Kłopoty z „Amoris laetitia”, „Więź” 2016 nr 4, s. 109-121.
Google Scholar
Halík T., (w rozmowie z Tomaszem Maćkowiakiem), Młyn, który klekocze, ale już nie miele, „Więź” 2017 nr 2, s. 101-104.
Google Scholar
Hryniewicz W., Blask miłosierdzia, Kraków 2015.
Google Scholar
Jaklewicz T., Komunia dla rozwiedzionych. Dlaczego nie?, „Gość Niedzielny” 1 III 2015, nr 9, s. 28.
Google Scholar
Jaklewicz T., Przed synodem, „Gość Niedzielny” 2014 nr 20, s. 12.
Google Scholar
Janczewski Z., Problem recepcji adhortacji apostolskiej Amoris laetitia w kwestii przystępowania do sakramentów pokuty i Eucharystii osób rozwiedzionych, „Prawo Kanoniczne” 2018 nr 2 (61), s. 31-62.
Google Scholar
Janczewski Z., Przyjmowanie Eucharystii przez osoby żyjące w małżeństwach niesakramentalnych, w: Reddite ergo….
Google Scholar
Janczewski Z., Udzielanie Komunii św. osobom rozwiedzionym? Analiza adhortacji „Amoris laetitia” papieża Franciszka, „Prawo Kanoniczne” 2016 nr 2 (59), s. 41-58.
Google Scholar
Jaworski K., Czy można przyjąć Ciało Chrystusa w sposób duchowy? Komunia duchowa i jej skutki, „Colloquia Theologica Ottoniana” 2020 nr 36, s. 143-162.
Google Scholar
Kania T., L’ammissibilità all’Eucaristia dei divorziati risposati: l’insegnamento della Chiesa e la discussione teologico-morale contemporanea, Roma 1997.
Google Scholar
Kantor R., To Bóg jest miłością, a nie miłość Bogiem. Małżeństwo, nieprawidłowe związki, duszpasterstwo niesakramentalnych, Tarnów 2009.
Google Scholar
Kłopoty z „Amoris laetitia”, „Więź” 2016 nr 4 (59), s. 101-145.
Google Scholar
Kożuchowski J., Roberta Spaemanna wizja etyki filozoficznej, „Studia Elbląskie” 2011, nr 12, s. 397-407.
Google Scholar
Krajczyński J., Droga rozeznawania. Pomoc dla osób rozwiedzionych żyjących w nowych związkach, „Ius Matrimoniale” 2017 nr 2 (28), s. 17-46.
Google Scholar
Krajczyński J., Rozeznanie sytuacji osób rozwiedzionych żyjących w nowych związkach. Praktyczny komentarz do „Amoris laetitia”, Kraków 2017.
Google Scholar
Kratiuk K., Synod papieża Franciszka, Warszawa 2016.
Google Scholar
Kroczek P., Duszpasterska troska o rodziny zranione, w: Droga do „Amoris laetitia” (Annales Canonici Monographiae, nr 5), (red.) P. Kroczek, J. Krzywda, A. Sosnowski, Kraków 2017, s. 141-158.
Google Scholar
Krzemiński K., Jedność wszystkich rodzin i małżeństw w Kościele w oparciu o Amoris laetitia Papieża Franciszka, „Studia Pelplińskie” 2017 t. 51, s. 233-243.
Google Scholar
Kupczak J., Amoris laetitia. Konflikt interpretacji. Najważniejsza debata w Kościele od zakończenia Soboru Watykańskiego II, „W drodze”, Poznań 2020.
Google Scholar
Kupczak J., Źródła sporu o „Amoris laetitia”, Poznań 2018.
Google Scholar
Kuropatwa A., Niesakramentalne małżeństwa jako problem i wyzwanie współczesności. Studium moralno-społeczne w świetle wybranego nauczania Kościoła posoborowego, Warszawa 2018, mps.
Google Scholar
Lubowicki K., Kontekst teologiczny synodalnych dyskusji o małżeństwie i rodzinie, Wrocław 2020.
Google Scholar
Luňo A. R., Amoris laetitia: Wskazania dla duszpasterskiego rozeznania, „Warszawskie Studia Pastoralne UKSW” 2017 nr 1 (34), s. 247-251.
Google Scholar
Lüdicke K., Amoris laetitia – spojrzenie kanonisty, „Warszawskie Studia Pastoralne UKSW” 2017 nr 1 (34), s. 241-246.
Google Scholar
Machinek M., Logika inkluzji papieża Franciszka. Pytanie otwarte na marginesie adhortacji „Amoris laetitia”, „Forum Teologiczne” 2017 nr 18, s. 197-211.
Google Scholar
Majer P., Czy adhortacja „Amoris Laetitia” zmieniła kan. 915 KPK?, „Prawo Kanoniczne” 2019 nr 4 (62), s. 91- 111.
Google Scholar
Majer P., Zawarcie małżeństwa kanonicznego bez skutków cywilnych (kan. 1071 § 1, 2º Kodeksu Prawa Kanonicznego), Kraków 2009.
Google Scholar
Martin J., Klucz do „Amoris laetitia”, „Więź” 2016 nr 2 (59), s. 49-52.
Google Scholar
Menke K.H., Posynodalna adhortacja apostolska „Amoris laetitia” w polu napięcia między wolnością i prawdą, „Międzynarodowy Przegląd Teologiczny – Communio”, Wrocław 2016 nr 4 (196), s. 170-183.
Google Scholar
Moskal P., Miłość Boga w pismach św. Tomasza z Akwinu, „Verbum Vitae” 2013 nr 23, s. 183-195.
Google Scholar
Mroczkowski I., Etos miłosierdzia a wierność małżeńska. Moralne dylematy osób żyjących w związkach niesakramentalnych w świetle adhortacji Amoris laetitia papieża Franciszka, Płock 2017.
Google Scholar
Muszala A., Rozeznawanie w „Amoris laetitia” papieża Franciszka, w: Rozeznanie – przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, (red.) s. Drzyżdżyk, M. Gilski, Kraków 2019, s. 221-251.
Google Scholar
Müller G., Dlaczego adhortacja „Amoris laetitia” może i powinna być rozumiana w sensie ortodoksyjnym, w: R. Buttiglione, Przyjacielska odpowiedź krytykom „Amoris laetitia”, Kraków 2018, s. 5-30.
Google Scholar
Müller G., Świadectwo mocy łaski. O nierozerwalności małżeństwa i debacie dotyczącej dopuszczenia do sakramentów osób rozwiedzionych żyjących w nowych związkach, w: Pozostać w prawdzie Chrystusa. Małżeństwo i komunia w Kościele katolickim, (red.) R. Dodaro, Poznań 2015, s. 143-159.
Google Scholar
Nadbrzeżny A., Łaska sakramentu małżeństwa w posoborowym nauczaniu magisterium Kościoła, w: Sens… .
Google Scholar
Niemira A., Wymóg miłosierdzia w działalności duszpasterstwa rodzin. Refleksje wokół adhortacji Amoris laetitia, „Studia włocławskie” 2019 nr 21, s. 257-274.
Google Scholar
Noskowski Z., Roma locuta, causa non finita, w: Kłopoty…, s. 129-138.
Google Scholar
Nowicka U., Komunia dla rozwodników? Refleksje na kanwie wypowiedzi Prefekta Kongregacji Nauki Wiary z 23 października 2013 r., w: Reddite ergo…, s. 532-546.
Google Scholar
Ochotny P., Sprawozdanie z konferencji „każdy dom jest kandelabrem” (Amoris laetitia 8). Rodzina w dobie przemian. Warszawa 1 grudnia 2016 r., „Warszawskie Studia Pastoralne UKSW” 2017 nr 2 (35), s. 199-203.
Google Scholar
Paolis De V., I divorziati risposati e il Sacramento dell’eucaristia e della penitenza, w: Permanere nella veritá di Cristo matrimonio e comunione nella chiesa cattolica, (red.) R. Dodaro, Roma 2014.
Google Scholar
Paolis De V., Rozwiedzeni żyjący w nowych związkach a sakramenty, w: Pozostać…, s. 175-204.
Google Scholar
Paździor S., Konkubinat w prawie kanonicznym oraz w polskim prawie cywilnym, „Roczniki Nauk Prawnych”, 2007 t. 17, nr 2, s. 177-188.
Google Scholar
Ropiak S., Modlitwa w polskich rodzinach w świetle adhortacji Amoris laetitia, „Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne «Perspectiva»”, 2018 nr 1 (32), s. 140-152.
Google Scholar
Rozeznanie – przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, (red.) s. Drzyżdżyk, M. Gilski, Kraków 2019.
Google Scholar
Rozkrut T., Ochrona Eucharystii a zakaz dopuszczania do Komunii świętej osób trwających z uporem w jawnym grzechu ciężkim, „Annales Canonici” 2005, nr 1, s. 31-44.
Google Scholar
Rujner A. J., Decyzja nieodwołalna na przykładzie małżeństwa sakramentalnego. Studium teologicznomoralne, Warszawa 2021.
Google Scholar
Sistach Martinez L., Come applicare L’Amoris laetitia, Città del Vaticano 2017.
Google Scholar
Sokołowski P., Zagrożenia miłości męża i żony według adhortacji apostolskiej Amoris laetitia papieża Franciszka, „Ateneum kapłańskie” 2017 z. 1 (647), s. 42-52.
Google Scholar
Skrzypczak R., Miłość małżeńska i rodzinna w nauczaniu papieża Franciszka, „Studia Bobolanum” 2019 nr 3, s. 93-103.
Google Scholar
Skrzypczak R., Okaleczone relacje a duch miłosierdzia. Trudna recepcja adhortacji „Amoris laetitia” Papieża Franciszka, „Warszawskie Studia Teologiczne” 2016 t. 29, nr 4, s. 76-110.
Google Scholar
Spadaro A., Intervista a Papa Francesco, „La Civiltà Cattolica” 2013 nr 3 (3918), s. 467.
Google Scholar
Spadaro A., „Svegliate il mondo!”. Colloquio di Papa Francesco con i Superiori Generali, „La Civiltà Cattolica” 2014 nr 1 (3925), s. 6.
Google Scholar
Steczkowski P., Dopuszczenie do Komunii Świętej osób żyjących po małżeńsku bez małżeństwa – norma czy subiektywna ocena?, w: Dyskusje nad Amoris laetitia, (red.) P. Kroczek, „Annales Canonici Monographiae” 2017 nr 6, s. 69-93.
Google Scholar
Strzelczyk G., Sakrament Eucharystii, w: Znaki Tajemnicy. Sakramenty w teorii i praktyce Kościoła, (red.) K. Porosło, R.J. Woźniak, Kraków 2018, s. 347-388.
Google Scholar
Synoradzki Ł., Komunia święta osób żyjących w związkach niesakramentalnych, w: Małżeństwo i rodzina podstawową troską Kościoła, (red.) A. Domaszk, M. Saj, Warszawa 2015, s. 63-77.
Google Scholar
Szczot E., Dopuszczanie do Komunii świętej wiernego katolika podlegającego normie kan. 915 KPK, „Roczniki Nauk Prawnych” 1998 nr 8, s. 205-223.
Google Scholar
Szczygielski K., Konkubinat jako źródło małżeńskiej przeszkody przyzwoitości publicznej w prawie kanonicznym, „Miscellanea Historico-Iuridica” 2014 nr 2 (8), s. 149-165.
Google Scholar
Śliwińska S., Sprawozdanie z międzynarodowej konferencji naukowej Amoris laetitia – ewolucja czy rewolucja w nauczaniu Kościoła katolickiego o małżeństwie. Opole 24 listopada 2016 r., „Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego” 2017 nr 37, s 279-282.
Google Scholar
Tęsknota i głód. O ludziach żyjących w związkach niesakramentalnych, (red.) M. Paciuszkiewicz, M. Topczewska-Metelska, W. Wasilewski, Warszawa 1993.
Google Scholar
Tykfer M., Duszpasterstwo nawrócone, czyli pedaogogika Franciszka, w: Kłopoty z „Amoris laetitia”, „Więź” 2016 nr 4 (59), s. 101-108.
Google Scholar
Vignelli G., Rewolucja duszpasterska. Sześć słów talizmanów w synodalnej debacie o rodzinie, (tłum.) A. Zielińska Kraków 2016, s. 75-85.
Google Scholar
Viscardi M.L., Gentili C., Amoris Laetitia: una nuova era per la teologia del matrimonio, „Lateranum” 2017, nr 83, s. 147-166.
Google Scholar
Werckmeister J., Access to the Sacraments for Remarried Divorcees, Revue de Droit Canonique 1998 nr 48, s. 59-78.
Google Scholar
Wokół adhortacji Amoris laetitia, „Sosnowieckie Studia Teologiczne” 2016-2017 nr 8, s. 5-194.
Google Scholar
Zabielski J., Moralno-pastoralne wyzwania wobec współczesnej rodziny w świetle adhortacji Amoris laetitia, „Przegląd Teologiczny Collectanea Theologica” 2018 nr 3 (88), s. 137-147.
Google Scholar
Zabielski J., Rodzina jako wezwanie współczesnej ewangelizacji. Przekaz III Nadzwyczajnego Zgromadzenia Synodu Biskupów 2014 r., „Przegląd Teologiczny Collectanea Theologica” 2017 nr 3 (87), s. 186-196.
Google Scholar
Zabielski J., Urzeczywistnienie miłości małżeńskiej w rodzinie w świetle adhortacji Amoris laetitia, „Sosnowieckie Studia Teologiczne” 2016-2017 t. 13, s. 169-174.
Google Scholar
Zarembski Z., Zaangażowanie Kościoła w Polsce w służbę małżeństwu i rodzinie, „Ateneum kapłańskie” 2015 z. 2 (639), s. 215-228.
Google Scholar
https://www.agensir.it/
Google Scholar
http://www.assisipax.org/
Google Scholar
https://www.deon.pl
Google Scholar
http://www.diecezja.wloclawek.pl/
Google Scholar
https://ekai.pl/
Google Scholar
http://familiacristiana.it/
Google Scholar
http://www.fronda.pl
Google Scholar
http://gloria.tv/
Google Scholar
http://gosc.pl/
Google Scholar
http://info.wiara.pl/
Google Scholar
https://jezuici.pl/
Google Scholar
https://kosciol.wiara.pl/
Google Scholar
http://krakow.gosc.pl/
Google Scholar
https://naszdziennik.pl/
Google Scholar
https://www.ncregister.com/
Google Scholar
https://opoka.org.pl/
Google Scholar
http://www.pch24.pl/
Google Scholar
http://press.vatican.va/
Google Scholar
https://rorate-caeli.blogspot.com/
Google Scholar
https://naszdziennik.pl/
Google Scholar
http://www.szyran.republika.pl/
Google Scholar
http://www.osservatoreromano.va/pl
Google Scholar
http://tygodnik.onet.pl/
Google Scholar
http://wiez.com.pl
Google Scholar
http://www.vatican.va/
Google Scholar
http://vaticaninsider.lastampa.it/
Google Scholar
Czesław Bochen – (ur. 1959), absolwent Wydziału Teologicznego UKSW w Warszawie (2015), doktorant Akademii Katolickiej w Warszawie.