Acton J. (1995), Historia wolności. Wybór esejów, przekł. A. Branny, A. Gowin, P. Śpiewak, Wydawnictwo Znak, Kraków.
Basdevant-Gaudemet B. (2007), Państwo i kościół we Francji, [w:] G. Robbers (red.), Państwo i kościół w krajach Unii Europejskiej, Robbers G. (red.), Państwo i Kościół w krajach Unii Europejskiej, przekł. J. Łopatowska – Rynkowska, M. Rynkowski, Kolonia Limited, Wrocław. s. 123-146.
Berger P.L. (1997), Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii, przekł. W Kurdziel, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.
Beyme von K. (2005), Współczesne teorie polityczne, przekł. J. Łoziński, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Böckenförde E. W. (1994), Wolność-państwo-Kościół, przekł. P. Kaczorowski, Wydawnictwo Znak, Kraków.
Borowik I. (1997), Socjologia religii Petera L. Bergera, w: P.L. Berger, Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii, przekł. W Kurdziel, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków, s. 7-24.
BP KEP (2018), Przewodniczący KEP: Stabilna przyszłość naszej Ojczyzny zależy najpierw od odnowy naszej wiary (dokumentacja, Katolicka Agencja Informacyjna, Warszawa 11 listopada 2018).
Burgoński P. (2013), Model obecności i naturalnego napięcia, [w]: S. Sowiński (red.), Obecność Kościoła katolickiego w sferze publicznej demokratycznego państwa prawa. Przykład współczesnej Polski, Instytut Politologii UKSW, Warszawa.
Casanova J. (2005), Religie publiczne w nowoczesnym świecie, przekł. Kunz T., Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.
Deląg M. (2016), Konferencja Episkopatu Polski wobec wybranych kwestii politycznych i społecznych w Polsce w latach 1989 – 2014, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
Dylus A. (2005), Globalizacja. Refleksje etyczne, Ossolineum, Wrocław.
Dylus A. (2016), Polityka w perspektywie etycznej i religijnej, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa.
Gierycz M. (2009), Przejawy instrumentalizacji religii w polityce, [w:] P. Burgoński, S. Sowiński (red.), Ile Kościoła w polityce, ile polityki w Kościele, Wydawnictwo Księgarnia św. Jacka, Katowice, s. 179–204.
Grosfeld J. (2009), Kilka uwag o instrumentalizacji religii, [w:] P. Burgoński, S. Sowiński (red.), Ile Kościoła w polityce, ile polityki w Kościele, Wydawnictwo Księgarnia św. Jacka, Katowice, s. 211–222.
Habermas J. (2009), Uwzględniając innego. Studia do teorii politycznej, przekł. A. Romaniuk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Höffner J. (1999), Chrześcijańska nauka społeczna, przekł. J. Bokwa, Wydawnictwo Fundacji ATK, Warszawa.
Kamiński T. (2012), Caritas i polityka. Podmioty wyznaniowe w systemie polityki społecznej, Wydawnictwo UKSW, Warszawa.
Kołakowski L. (1990), Cywilizacja na ławie oskarżonych i inne eseje, Res Publica, Warszawa 1990.
Konstytucja duszpasterska o Kościele w świece współczesnym, [w:] Sobór Watykański II. Konstytucje. Dekrety. Deklaracje. Wydawnictwo Pallotinum, wyd III, Poznań.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej, Tekst uchwalony w dniu 2 kwietnia 1997 r. przez Zgromadzenie Narodowe, w: http://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm.
Kowalczyk K. (2012), Partie i ugrupowania parlamentarne wobec Kościoła katolickiego w Polsce w latach 1989 – 2011, Wydawnictwo ZAPOL, Szczecin.
Luckmann T. (2006), Niewidzialna religia, przekł. T. Bluszcz, Zakład Wydawniczy NOMOS, wyd. II Kraków.
Luhmann N. (2007), Funkcje religii, przekł. D. Motak, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.
Makowski J. (2006), Ten naród czci mnie wargami, [w:] „Gazeta Wyborcza”, 27 grudnia.
Mazurkiewicz P. (2017), Niepolityczna polityczność Kościoła, [w]: tenże, Europa jako kinder niespodzianka, Ośrodek Myśli Politycznej, Kraków.
Ratzinger J. (2005), Refleksje na temat kultur które są dzisiaj sobie przeciwne, przekł. W. Dzieża, [w:] tenże, Europa Benedykta w kryzysie kultur, Wydawnictwo Edycja Świętego Pawła, Częstochowa.
Robbers G. (red.) (2007), Państwo i Kościół w krajach Unii Europejskiej, przekł. J. Łopatowska – Rynkowska, M. Rynkowski, Kolonia Limited, Wrocław.
Schmitt C. (2008), Lewiatan w teorii państwa Tomasza Hobbesa. Sens i niepowodzenie politycznego symbolu, przekł. M. Falkowski, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa.
Sowiński S. (2012), Boskie, cesarskie, publiczne. Debata o legitymizacji Kościoła katolickiego w Polsce w sferze publicznej w latach 1989 – 2010, Oficyna Wydawnicza ASPRA JR, Warszawa.
Sowiński S. (2018), Kościół w przestrzeni publicznej. Aktor czy rola, [w:] M. Marczewska – Rytko i D. Maj (red.), Politologia religii, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, Lublin, s. 35-53.
Starck Ch. (1997), Znaczenie chrześcijaństwa i Kościoła dla tożsamości Unii Europejskiej, [w]: H. Juros (red.) Europa i Kościół, Fundacja ATK, Warszawa 1997, s. 75 – 100.
Taylor Ch. (1996), Polityka liberalna a sfera publiczna, przekł. A. Pawelec, [w:] Społeczeństwo liberalne. Rozmowy w Castel Gandolfo, red. K. Michalski, Kraków, s. 21–47.
Teinert Z. (2006), Habermas i Ratzinger: wiara i wiedza w dobie sekularyzacji, „Poznańskie Studia Teologiczne”, t. 20.
Tocqueville de A. (1996), O demokracji w Ameryce, przekł. Janicka B., Król M., t. I i II, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.
Węgrzecki J. (red.) (2016), Religia obywatelska w Polsce, Wydawnictwo UKSW, Warszawa.
Wysocki A. (2015), Transcendencja w ujęciu Margaret S. Archer, „Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne” nr 10, s. 130-153.
Zenderowski R. (2011), Religia a tożsamość narodowa i nacjonalizm w Europie Środkowo-Wschodniej. Między etnicyzacją religii a sakralizacją etosu (narodu), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Zięba M. (1998), Papieże i kapitalizm. Od Rerum Novarum do Centesimus Annus, Wydawnictwo Znak, Kraków.
Zięba M. (2011), Nieznane, niepewne, niebezpieczne? Szkice o Europie, Wydawnictwo PIW, Warszawa.
Google Scholar