Opublikowane: 2022-10-17

Wartość osiągnięć pedagogicznych profesor Zofii Sękowskiej (1924–1997) dla pedagogiki specjalnej

Marzena Dycht
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.05

Abstrakt

Nieustanny postęp współczesnej pedagogiki specjalnej i szczegółowych jej dyscyplin powinien być źródłem zamyśleń refleksyjnego pedagoga nad kierunkiem i jakością tego rozwoju. Myśl ta, często uobecniania w dyskursach teoretycznych, niekiedy podejmowana w pedagogice akademickiej towarzyszy moim rozważaniom naukowym od początku świadomego zainteresowania pedagogiką osób z trudnościami rozwoju. Osobiste zorientowanie na ten właśnie obszar poznania wynika z podjętych studiów w zakresie pedagogiki specjalnej, które stały się solidną podstawą wiedzy i przyczyną późniejszego eksplorowania obszarów tej nauki, ze świadomością jej tożsamości, miejsca, roli i związków z innymi naukami. Zaowocowały one zwróceniem uwagi na potrzebę dokumentowania dorobku i osiągnięć osób, których twórcze poszukiwania rzutowały na rozwój tej szczególnej gałęzi pedagogiki, w odniesieniu do współczesnych im warunków historycznych i społecznych. Dla tych powodów podjęłam studium nad znaczeniem dorobku naukowego i dydaktycznego Profesor Zofii Sękowskiej, jednej z wybitniejszych twórców polskiej pedagogiki specjalnej. Artykuł jest również refleksją nad wychowaniem, nauczaniem i rehabilitacją osób odmiennych rozwojowo w Jej ujęciu, z odniesieniem do statusu i tożsamości nauki, którą uprawiała.

Słowa kluczowe:

Zofia Sękowska, pedagogika specjalna, osiągnięcia pedagogiczne

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Dycht, M. (2022). Wartość osiągnięć pedagogicznych profesor Zofii Sękowskiej (1924–1997) dla pedagogiki specjalnej. Forum Pedagogiczne, 12(1), 53–70. https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.05

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.