Opublikowane: 2024-09-06

A Broad Understanding of Peace as a Foundation for Approaching Education for Peace

Agnieszka Piejka
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2024.2.2.2

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest ukazanie najważniejszych konsekwencji szerokiego rozumienia pokoju dla myślenia o edukacji dla pokoju. W pierwszej części rozważań przypominam wąską definicję pokoju, mającą swoje korzenie w starożytności. Wskazuję na jej nieadekwatność w stosunku do złożonych procesów pokojowych i przypominam wybrane tradycje szerokiego rozumienia pokoju. Sygnalizuję też najważniejsze tendencje we współczesnej refleksji nad pokojem, uwypuklające polisemantyczność pojęcia „pokój” oraz wieloaspektowość i dynamikę procesów pokojowych. W drugiej części artykułu wymieniam i omawiam najważniejsze konsekwencje takiego szerokiego ujmowania o pokoju dla myślenia o edukacji dla pokoju. Są to: konieczność docenienia roli edukacji w budowaniu pokoju i uznanie jej w tym kontekście za czynnik równie istotny, jak działania polityków i przywódców światowych, potrzeba myślenia o edukacji dla pokoju w trybie otwartym, zawsze niedokonanym i na stałe wpisanym w kształcenie człowieka oraz uznanie za podstawową misję edukacji dla pokoju rozwijanie w człowieku poczucia podmiotowości, osobistej odpowiedzialności za pokój i świadomości sprawstwa w tym zakresie.

Słowa kluczowe:

pokój, edukacja dla pokoju, prawa człowieka, sprawiedliwość społeczna

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Piejka, A. (2024). A Broad Understanding of Peace as a Foundation for Approaching Education for Peace. Forum Pedagogiczne, 14(2.2), 13–24. https://doi.org/10.21697/fp.2024.2.2.2

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.