Opublikowane: 2024-09-06

Inclusive Education in Times of Migration: Problems and Challenges

Katarzyna Wójcik
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2024.2.2.9

Abstrakt

Edukacja inkluzyjna ma na celu włączenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w nurt kształcenia ogólnodostępnego, stanowiąc w Polsce alternatywę dla edukacji integracyjnej i specjalnej. Obejmuje edukację uczniów zarówno z odchyleniami dodatnimi, jak i ujemnymi z różnymi cechami, np. z niepełnosprawnością, trudnościami adaptacyjnymi uczniów, np. migrantów. W procesie edukacyjnym tej grupy uczniów, istotną rolę odgrywają ich rodzice, dlatego też nieodzowne jest współdziałanie szkoły z rodziną ucznia ze SPE.

W niniejszym artykule poruszone zostały problemy i wyzwania edukacji inkluzyjnej w dobie migracji, związane ze współdziałaniem szkoły podstawowej z rodziną ucznia ze SPE, zwłaszcza z rodzicami uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Przedłożone badania dotyczyły czynników determinujących proces współdziałania takich, jak zachowania rodziców uczniów ze SPE wobec nauczycieli. Wyniki badań wskazują na występowanie negatywnych zachowań implikujące przebieg procesu współdziałania.

Słowa kluczowe:

Edukacja włączająca, specjalne potrzeby edukacyjne, migracja i edukacja, edukacja integracyjna

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Wójcik, K. (2024). Inclusive Education in Times of Migration: Problems and Challenges. Forum Pedagogiczne, 14(2.2), 101–110. https://doi.org/10.21697/fp.2024.2.2.9

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.