Edukacja inkluzyjna ma na celu włączenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w nurt kształcenia ogólnodostępnego, stanowiąc w Polsce alternatywę dla edukacji integracyjnej i specjalnej. Obejmuje edukację uczniów zarówno z odchyleniami dodatnimi, jak i ujemnymi z różnymi cechami, np. z niepełnosprawnością, trudnościami adaptacyjnymi uczniów, np. migrantów. W procesie edukacyjnym tej grupy uczniów, istotną rolę odgrywają ich rodzice, dlatego też nieodzowne jest współdziałanie szkoły z rodziną ucznia ze SPE.
W niniejszym artykule poruszone zostały problemy i wyzwania edukacji inkluzyjnej w dobie migracji, związane ze współdziałaniem szkoły podstawowej z rodziną ucznia ze SPE, zwłaszcza z rodzicami uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Przedłożone badania dotyczyły czynników determinujących proces współdziałania takich, jak zachowania rodziców uczniów ze SPE wobec nauczycieli. Wyniki badań wskazują na występowanie negatywnych zachowań implikujące przebieg procesu współdziałania.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.