Published: 2022-10-17

The value of professor Sękowska’s achievements (1924–1997) for special education

Marzena Dycht
Pedagogical Forum
Section: Topic
https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.05

Abstract

Nieustanny postęp współczesnej pedagogiki specjalnej i szczegółowych jej dyscyplin powinien być źródłem zamyśleń refleksyjnego pedagoga nad kierunkiem i jakością tego rozwoju. Myśl ta, często uobecniania w dyskursach teoretycznych, niekiedy podejmowana w pedagogice akademickiej towarzyszy moim rozważaniom naukowym od początku świadomego zainteresowania pedagogiką osób z trudnościami rozwoju. Osobiste zorientowanie na ten właśnie obszar poznania wynika z podjętych studiów w zakresie pedagogiki specjalnej, które stały się solidną podstawą wiedzy i przyczyną późniejszego eksplorowania obszarów tej nauki, ze świadomością jej tożsamości, miejsca, roli i związków z innymi naukami. Zaowocowały one zwróceniem uwagi na potrzebę dokumentowania dorobku i osiągnięć osób, których twórcze poszukiwania rzutowały na rozwój tej szczególnej gałęzi pedagogiki, w odniesieniu do współczesnych im warunków historycznych i społecznych. Dla tych powodów podjęłam studium nad znaczeniem dorobku naukowego i dydaktycznego Profesor Zofii Sękowskiej, jednej z wybitniejszych twórców polskiej pedagogiki specjalnej. Artykuł jest również refleksją nad wychowaniem, nauczaniem i rehabilitacją osób odmiennych rozwojowo w Jej ujęciu, z odniesieniem do statusu i tożsamości nauki, którą uprawiała.

Most read articles by the same author(s)

Download files

Citation rules

Dycht, M. (2022). The value of professor Sękowska’s achievements (1924–1997) for special education. Pedagogical Forum, 12(1), 53–70. https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.05

Cited by / Share

This website uses cookies for proper operation, in order to use the portal fully you must accept cookies.