Opublikowane: 2022-09-21

Kult Miłosierdzia Bożego w twórczości polskich muzyków

Dariusz Smolarek
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki historycznej
https://doi.org/10.21852/sem.2020.3.09

Abstrakt

Rozwój kultu miłosierdzia Bożego utrwalił papież św. Jan Paweł II, który ustanowił pierwszą niedzielę po Wielkanocy świętem Miłosierdzia Bożego. Dokonał tego w dniu kanonizacji s. Faustyny Kowalskiej (30.04.2000 r.). Oddawanie czci Bożemu miłosierdziu było impulsem do pisania kompozycji muzycznych związanych z tą tematyką, a pieśni, śpiewy, piosenki przyczyniały się do propagowania kultu. 31 Światowe Dni Młodzieży przebiegające pod hasłem Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią (Mt 5,7), które odbyły się w Krakowie w dniach 26-31.07.2016 r. z udziałem papieża Franciszka, były czynnikiem pobudzającym do tworzenia nowych utworów, teledysków i organizowania koncertów ku czci miłosierdzia Bożego. Zainteresowanie tą tematyką przełożyło się na powstanie pop-oratorium i muzyki autorstwa W. Kilara do filmu o s. Faustynie. Ogłoszony przez papieża Franciszka Rok Miłosierdzia Bożego (2016) zainspirował P. Łukaszewskiego do skomponowania wokalno-instrumentalnej Symfonii o Bożym Miłosierdziu.

Słowa kluczowe:

kult miłosierdzia Bożego, śpiewy, symfonia, kompozytorzy muzyki sakralnej

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Smolarek, D. (2022). Kult Miłosierdzia Bożego w twórczości polskich muzyków . Seminare. Poszukiwania Naukowe, 41(3), 125–140. https://doi.org/10.21852/sem.2020.3.09

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.