Opublikowane: 2022-10-30

Chrystus na Górze Oliwnej op.85 Ludwiga van Beethovena. Próba introspekcji (część II)

Marek Dudek
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki historycznej
https://doi.org/10.21852/sem.2018.3.12

Abstrakt

Ludwig van Beethoven, znany w kręgach muzycznych głównie z dorobku instrumentalnego, żywo interesował się twórczością wokalno-instrumentalną. Studiując dokonania swoich poprzedników, mistrzów baroku i klasycyzmu, starał się zrozumieć relację między tekstem a muzyką. Pierwszym studium Klangrede okazało się oratorium Chrystus na Górze Oliwnej op.85 do libretta F.X. Hubera. Wiedeńscy melomani, podobnie jak sam kompozytor, nie byli z utworu zadowoleni. Po gruntownych przeróbkach w 1804 i 1811 roku, w trakcie których Beethoven przeszczepił wiele elementów z opery Fidelio, ostatecznie dzieło nie okazało się zadowalające.

Słowa kluczowe:

Beethoven, niemieckie oratorium, Klangrede, Huber, libretto, Chrystus na Górze Oliwnej, analiza muzyczna

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Dudek , M. (2022). Chrystus na Górze Oliwnej op.85 Ludwiga van Beethovena. Próba introspekcji (część II) . Seminare. Poszukiwania Naukowe, 39(3), 149–168. https://doi.org/10.21852/sem.2018.3.12

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.