Głównym celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie: Jakie są przyczyny i jakie mogą być konsekwencje odrzucenia rówieśniczego, którego doświadcza dziecko w okresie wczesnoszkolnym. Tekst przedstawia teoretyczny model odrzucenia rówieśniczego oparty na czterech mechanizmach zachodzących w grupach rówieśniczych. Na podstawie badań empirycznych wykazano związek pomiędzy agresywnymi i prospołecznymi zachowaniami dziecka a doświadczeniem odrzucenia. Zachowania agresywne mogą być zarówno przyczyną, jak i konsekwencją odrzucenia dziecka przez rówieśników. Współwystępowanie agresji i odrzucenia powoduje utrwalanie się negatywnych relacji międzyludzkich. Zachowania prospołeczne sprzyjają zmianie negatywnego statusu społecznego i są ważnym czynnikiem rozwoju społecznego. W końcowej części opisano konsekwencje wczesnego odrzucenia rówieśniczego, pokazując, że jest ono stabilne w czasie i niesie ze sobą ryzyko wykluczenia społecznego.
Pobierz pliki
Zasady cytowania