Opublikowane: 2022-12-30

Uwarunkowania i konsekwencje odrzucenia dziecka w wieku szkolnym przez grupę rówieśniczą

Ewa Kulawska
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki społeczno-pedagogicznej
https://doi.org/10.21852/sem.2013.33.14

Abstrakt

Głównym celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie: Jakie są przyczyny i jakie mogą być konsekwencje odrzucenia rówieśniczego, którego doświadcza dziecko w okresie wczesnoszkolnym. Tekst przedstawia teoretyczny model odrzucenia rówieśniczego oparty na czterech mechanizmach zachodzących w grupach rówieśniczych. Na podstawie badań empirycznych wykazano związek pomiędzy agresywnymi i prospołecznymi zachowaniami dziecka a doświadczeniem odrzucenia. Zachowania agresywne mogą być zarówno przyczyną, jak i konsekwencją odrzucenia dziecka przez rówieśników. Współwystępowanie agresji i odrzucenia powoduje utrwalanie się negatywnych relacji międzyludzkich. Zachowania prospołeczne sprzyjają zmianie negatywnego statusu społecznego i są ważnym czynnikiem rozwoju społecznego. W końcowej części opisano konsekwencje wczesnego odrzucenia rówieśniczego, pokazując, że jest ono stabilne w czasie i niesie ze sobą ryzyko wykluczenia społecznego.

Słowa kluczowe:

odrzucenie w grupie rówieśniczej, zachowania agresywne, zachowania prospołeczne, pozycja społeczna ucznia w klasie

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kulawska, E. (2022). Uwarunkowania i konsekwencje odrzucenia dziecka w wieku szkolnym przez grupę rówieśniczą. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 33, 193–207. https://doi.org/10.21852/sem.2013.33.14

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.