Opublikowane: 1997-06-30

Salezjanie i szkolnictwo

Jan Niewęgłowski
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki społeczno-pedagogicznej
https://doi.org/10.21852/sem.1997.16

Abstrakt

Artykuł mówi o salezjanach i ich działalności na polu wychowawczym i szkolnym. Na początku zajmuje się Księdzem Bosko i jego pierwszymi staraniami, jakie podjął w sprawie oratoriów, ogrodów św rekreacji, szkoły i świetlice wieczorowe, hospicja i kolonie rolnicze. Dalej artykuł mówi o Valdoeco i początki oratorium, szkoły z internatem w stylu rodzinnym, ówczesnych laboratoriów przekształcono w szkoły zawodowe i szkoły sztuk wyzwolonych o charakterze ludowym. Mówi się także o Zgromadzeniu i jego punkcie widzenia na szkoły, którymi kieruje lub obecnie zarządza. Chcieliśmy również podkreślić zainteresowanie Zgromadzenia
salezjański o przyszłości szkół. Jeden z kolejnych punktów dotyczy działalności wychowawczej i szkolnej salezjanów w Polsce. Tak
rozpoczyna się w 1898 r., kiedy przybyli do Polski pierwsi salezjanie, a kończy w 1989 r. w którym dokonały się w Polsce niezwykłe zmiany, także na polu oświaty. Przytaczane są również dane statystyczne dotyczące szkół prowadzonych przez salezjanów i ich liczby uczniów.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Niewęgłowski, J. (1997). Salezjanie i szkolnictwo. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 13, 193–206. https://doi.org/10.21852/sem.1997.16

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.