Opublikowane: 30.06.2025

Komfort sensoryczny autystycznych studentów

Ditta Baczała , Natalia Wiese
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21852/sem.1847

Abstrakt

Zapewnienie komfortu sensorycznego na uczelni wyższej jest wyzwaniem dla społeczności akademickiej, a zrozumienie doświadczeń młodych osób autystycznych wydaje się w tym procesie niezbędne. Indywidualne doświadczenia ujawniają, co należy zmienić na uniwersytecie, aby rosnąca liczba studentów i studentek autystycznych mogła studiować w bardziej przyjaznym środowisku. Stosując podejście interpretacyjne w jakościowej strategii badawczej, zbadano doświadczenia 12 młodych osób autystycznych, aby uzyskać wgląd w ich interpretację i zrozumienie komfortu sensorycznego. Komfort sensoryczny jest interpretowany jako brak przytłaczających doświadczeń sensorycznych i stan, którego brak znacząco utrudnia funkcjonowanie społeczne. Zależy on nie tylko od czynników środowiskowych i społecznych, ale także od osobistych preferencji. Uczelnia wyższa powinna być środowiskiem przyjaznym i wolnym od przeciążających doznań sensorycznych, nawet jeśli jest to jedynie wynikiem indywidualnej strategii każdej szkoły wyższej.

Słowa kluczowe:

komfort sensoryczny, zaburzenia ze spektrum autyzmu, studenci autystyczni, integracja sensoryczna

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Baczała, D., & Wiese, N. (2025). Komfort sensoryczny autystycznych studentów. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 46(1), 221–242. https://doi.org/10.21852/sem.1847

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.