Opublikowane: 30.06.2025

Notowanie nieliniowe jako metoda innowacyjna w nauczaniu religijnym. Eksplikacja pojęcia i analiza badań własnych

Dominika Muńko
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21852/sem.1862

Abstrakt

Rozwój wiedzy o człowieku, w tym o mechanizmach kognitywnych, akceleruje dynamikę zmian w dydaktyce ogólnej oraz dydaktykach szczegółowych. Metody nauczania – uczenia się niegdyś uznawane za skuteczne okazują się niewystarczające. Harmonijny rozwój kognicji oraz troska o edukację przyjazną mózgowi, a tym samym skuteczną, to niezwykle ważki, wymagający pogłębionej analizy dezyderat. Niniejszy artykuł stanowi eksplikację istoty oraz walorów tworzenia notatek nieliniowych oraz analizę wyników badań własnych młodzieży szkół średnich w kontekście weryfikacji poziomu wiedzy religijnej po implementacji narzędzia innowacyjnego w postaci notatki nielinearnej. Zaprezentowane wyniki badań jednoznacznie wskazują na skuteczność tzw. mind mappingu. Tradycyjne formy notowania linearnego charakteryzują się wieloma mankamentami i defektami, obniżając efektowność transferu, asymilacji oraz memoryzacji wiedzy. Potencjał edukacyjny tkwiący w prezentowanym narzędziu wspomagający proces nauczania – uczenia się pozostaje ściśle powiązany z mechanizmami kodowania elaboracyjnego oraz podwójnego kodowania. Zapisywanie i konotowanie niejednokrotnie stanowią rdzeń dynamizmu poznawczego. Dlatego ze względu na wydajność i skuteczność pożądany jest odpowiedni sposób sporządzania wartościowych notatek.. Z punktu widzenia dydaktyki nauczania religii choć nie tylko, notowanie nieliniowe może stanowić cenne rozwinięcie i urozmaicenie warsztatu pedagogicznego nauczycieli.

Słowa kluczowe:

innowacje pedagogiczne, notowanie nieliniowe, pedagogika religii, poziom wiedzy, skuteczne nauczanie, kodowanie elaboracyjne, podwójne kodowanie

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Muńko, D. (2025). Notowanie nieliniowe jako metoda innowacyjna w nauczaniu religijnym. Eksplikacja pojęcia i analiza badań własnych. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 46(1), 81–95. https://doi.org/10.21852/sem.1862

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.