Opublikowane: 13.10.2025

Homeschooling szansą na dobrostan psychiczny ucznia?

Emilia Mazurek
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21852/sem.1865

Abstrakt

Homeschooling (edukacja domowa) w Polsce jest stosunkowo nowym zjawiskiem. W różnych grupach społecznych budzi skrajne emocje. Zwolennicy podkreślają przede wszystkim indywidualizację nauczania, która jest cechą konstytutywną edukacji domowej. Przeciwnicy zaś koncentrują się na obawie niedostosowania społecznego wychowanków. W takiej sytuacji rodzi się pytanie o istotę i potrzebę edukacji domowej, a dokładniej o jej możliwości i ograniczenia dla dobrostanu psychicznego podopiecznych. Cel artykułu sprowadza się do uzyskania odpowiedzi na tę kwestię. Pewne wątpliwości na ten temat rozwiewa literatura przedmiotu, z której korzystałam w opracowywaniu postawionego problemu. Sformułowane wnioski wsparłam również wynikami autorskich obiektywistycznych badań jakościowych. Szczególnie zaś wykorzystałam w niniejszej analizie te wątki badań własnych, które odnoszą się do dobrostanu uczniów w edukacji domowej. W rezultacie otrzymałam obraz edukacji domowej jako wspierającej dobrostan psychiczny ucznia, zwłaszcza tego, który poczucie tego dobrostanu utracił w trakcie trwania nauki szkolnej. Tekst nie wyczerpuje podjętego zagadnienia, stanowi jednak pewien punkt wyjścia w pogłębianiu problemu poczucia dobrostanu psychicznego ucznia w edukacji domowej.

Słowa kluczowe:

uczeń, homeschooling, edukacja domowa, dobrostan subiektywny, dobrostan psychiczny, dziecko poza środowiskiem szkolnym

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Mazurek, E. (2025). Homeschooling szansą na dobrostan psychiczny ucznia?. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 46(2). https://doi.org/10.21852/sem.1865

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.