Bogdanowiczowa, Zofia. 1927. “Rola pogadanki wczoraj a dziś.” Wychowanie Przedszkolne 3 (10): 4–6.
Google Scholar
Bużycka-Krasuska, Janina. 1926a. “Psychologia eksperymentalna na terenie przedszkoli.” Wychowanie Przedszkolne 2 (6): 4–7.
Google Scholar
Bużycka-Krasuska, Janina. 1926b. “Psychologia eksperymentalna na terenie przedszkoli.” Wychowanie Przedszkolne 2 (7–8): 1–6.
Google Scholar
Bruner, Jerome S. 1966. Toward a Theory of Instruction. Cambridge, MA: Belknap Press of Harvard University Press.
Google Scholar
Darewska, M. 1930. “Przedszkole i jego otoczenie (Ośrodek zainteresowań).” Wychowanie Przedszkolne 6 (4): 85–89.
Google Scholar
Decroly, Ovide and Eugénie Monchamp. 1931. Gry wychowawcze jako środek wdrożenia dziecka do czynności umysłowych i ruchowych. Przyczynek do pedagogiki niedorozwiniętych i małych dzieci. Translated by Helena Berggruenerowa, edited by Maria Grzegorzewska. Warszawa: Nasza Księgarnia Sp. Akc. Związku Nauczycielstwa Polskiego.
Google Scholar
Decroly, Ovide and Gérard Boon. 1930. Ku odnowie szkoły (pierwszy etap). Podział uczniów na klasy. Program myśli skojarzeniowych. Metoda ośrodków zainteresowania. Translated by Józef Madeja. Katowice–Łódź: Księgarnia Ludwika Fiszera.
Google Scholar
Depaepe, Marc, Frank Simon, and Angelo Van Gorp. 2003a. “Ovide Decroly as an Academic Conference Participant.” In W służbie szkoły i nauki. Księga poświęcona Profesorowi Czesławowi Majorkowi, edited by Zygmunt Ruta and Ryszard Ślęczka, 278–293. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Google Scholar
Depaepe, Marc, Frank Simon, and Angelo Van Gorp. 2003b. “The Canonization of Ovide Decroly as a ‘Saint’ of the New Education.” History of Education Quarterly 43 (2): 224–249.
Google Scholar
Depaepe, Marc, Frank Simon, and Angelo Van Gorp. 2018. “Ovide Decroly (1871–1932): The Prototype of a Modern Scientist, Also in the Context of Funding?” In Educational Research: Ethics, Social Justice, and Funding Dynamics, edited by Paul Smeyers and Marc Depaepe, 223–237. Cham: Springer.
Google Scholar
Descoeudres, Alice. 1916. L’Éducation des enfants anormaux, observations psychologiques et indications pratiques suivies d’un résumé des tests de Binet et Simon. Neuchâtel: Delachaux & Niestlé s. a.
Google Scholar
Drynda, Danuta. 2000. “Geneza Nowego wychowania w Polsce.” In Pedagogika Nowego Wychowania w Polsce u schyłku XIX i w pierwszej połowie XX wieku, edited by Andrzej Meissner and Czesław Majorek, 27–39. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Google Scholar
Dubreucq, Francine. 1993. “Jean-Ovide Decroly (1871–1932).” Prospects. Quarterly Review of Education 23 (1–3): 249–275.
Google Scholar
Dzierzbicka, Wanda. 1963. “System O. Decroly.” In Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, Vol. 7: Eksperymenty pedagogiczne w Polsce w latach 1900–1939, edited by Bogdan Suchodolski, 285–290. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
Google Scholar
Girtlerowa, Helena. 1931. “Fragment metody Decrolego w przedszkolu.” Wychowanie Przedszkolne 7 (2): 46–52.
Google Scholar
Hellmann, Jan. 1931. „Nauczanie rachunków dzieci w wieku do lat 7-miu.” Wychowanie Przedszkolne 7 (5): 135–138.
Google Scholar
Hamaïde, Amélie. 1926. Metoda Decroly. Translated by Maria Górska, edited by Maria Lipska-Librachowa. Warszawa–Łódź: Nasza Księgarnia Sp. Akc. Związku Polskiego Nauczycielstwa Szkół Powszechnych.
Google Scholar
Hamaïde, Amélie. 1932. Metoda Decroly. 2nd ed. Translated by Maria Górska, edited by Maria Lipska-Librachowa. Warszawa: Nasza Księgarnia Sp. Akc. Związku Nauczycielstwa Polskiego.
Google Scholar
Jacques, Catherine. 2006. “Hamaïde Amélie (1888–1970). Pédagogue, propagandiste des idées d’Ovide Decroly.” In Dictionnaire des femmes belges XIXe et XXe siècles, edited by Éliane Gubin, Catherine Jacques, Valérie Piette and Jean Puissant, 303–305. Bruxelles: Éditions Racine.
Google Scholar
Karcz, Eugenia. 2003. “Decroly Ovide Jean (1871–1932).” In Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Vol. 1: A–F, edited by Tadeusz Pilch, 626–628. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie “Żak”.
Google Scholar
Kolb, David A. 1984. Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Google Scholar
Krahelska-Mackiewiczowa, Wanda. 1928. “Szkoła D-ra Decroly’ego.” Wychowanie Przedszkolne 4 (5): 101–104.
Google Scholar
Leżańska, Wiesława. 2008. “Weryho-Radziwiłłowiczowa Maria (1858–1944).” In Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Vol. 7: V–Ż, edited by Tadeusz Pilch, 59–63. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie “Żak”.
Google Scholar
“Łamigłówka (Pomysłu Decroly’ego).” 1929. Wychowanie Przedszkolne 5 (2): 44.
Google Scholar
M.F. 1926. “Sprawozdanie z książek. Metoda Decroly – Amelji Hamaïde.” Wychowanie Przedszkolne 2 (7–8): 32–33.
Google Scholar
M.M. 1931. ”Wystawa wychowania przedszkolnego.” Wychowanie Przedszkolne 7 (3): 96.
Google Scholar
Madeja, Józef. 1958. “Owidiusz Jan Decroly.” Chowanna 2 (5–6): 275–283.
Google Scholar
Mallinson, Vernon. 1955. “Some Sources for the History of Education in Belgium.” British Journal of Educational Studies 4 (1): 62–70.
Google Scholar
Oderfeldówna, Anna. 1933. “Owidjusz Decroly, jako człowiek.” Wychowanie Przedszkolne 9 (3): 77–78.
Google Scholar
Sikorska, Irena. 1932. “Jak się wytworzył ośrodek zainteresowania w mojem przedszkolu.” Wychowanie Przedszkolne 8 (2): 53–55.
Google Scholar
Sobczak, Jędrzej. 1998. “Nowe Wychowanie” w polskiej pedagogice okresu Drugiej Rzeczypospolitej (1918–1939). Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy.
Google Scholar
Sosnowska, Joanna. 2016. “Wydawcy polskich czasopism pedagogicznych adresowanych do wychowawczyń przedszkoli i ich rola w popularyzowaniu idei wychowania przedszkolnego w II Rzeczypospolitej.” In Oświatowe i edukacyjne aspekty działalności wydawniczej w XX i pierwszych latach XXI wieku, edited by Iwonna Michalska and Grzegorz Michalski, 31–55. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
“Ś.P. Dr. Ovide Decroly.” 1932. Wychowanie Przedszkolne 8 (6): 161.
Google Scholar
Van Gorp, Angelo. 2005. “From Special to New Education: The Biological, Psychological, and Sociological Foundations of Ovide Decroly’s Educational Work (1871–1932).” History of Education 34 (2): 135–149.
Google Scholar
Van Gorp, Angelo. 2006. “Ovide Decroly, a Hero of Education. Some Reflections on the Effects of Educational Hero Worship.” In Educational Research: Why ‘What Works’ Doesn’t Work, Vol. 1, edited by Paul Smeyers and Marc Depaepe, 37–50. Dordrecht: Springer.
Google Scholar
Van Gorp, Angelo. 2007. “Ovide Decroly: Warum sollten wir ihn erforschen?” Zeitschrift für pädagogische Historiographie 13 (1): 6–13.
Google Scholar
Van Gorp, Angelo. 2019. “Requiem for Gary: Cultivating Wasteland in and beyond the ‘Age of Steel’.” In Fabricating Modern Societies: Education, Bodies, and Minds in the Age of Steel, edited by Karin Priem and Frederik Herman, 219–240. Leiden–Boston: Brill.
Google Scholar
Van Gorp, Angelo, Marc Depaepe, and Frank Simon. 2004. “Backing the Actor as Agent in Discipline Formation: An Example of the ‘Secondary Disciplinarization’ of the Educational Sciences, Based on the Networks of Ovide Decroly (1901–1931).” Paedagogika Historica 40 (5–6): 591–616.
Google Scholar
Weinlerówna, Mira. 1933. “Owidjusz Decroly.” Wychowanie Przedszkolne 9 (1): 1–4.
Google Scholar
Weinlesowa, Mira. 1933. “Owidjusz Decroly, jako pedagog. Odczyt, wygłoszony na zebraniu Tow. Wych. Przedszkolnego dn. 24.III.33 r.” Wychowanie Przedszkolne 9 (3): 70–76.
Google Scholar
Weryho Maria. 1929. “Ćwiczenie zmysłów.” Wychowanie Przedszkolne 5 (11): 219–222.
Google Scholar
Weryho-Radziwiłłowiczowa, Maria. 1925. “Słowo wstępne.” Wychowanie Przedszkolne 1 (1): 2.
Google Scholar
Wira-Świątkowska, Katarzyna. 2004. “Kształcenie wychowawczyń przedszkoli w działalności Marii Weryho-Radziwiłłowiczowej.” In Historyczne i współczesne konteksty kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji, edited by Wiesława Leżańska, 151–156. Łódź: Wyższa Szkoła Informatyki w Łodzi.
Google Scholar
Wira-Świątkowska, Katarzyna. 2007. “‘Wychowanie Przedszkolne’ jako czasopismo propagujące idee nowego wychowania.” In Z teorii i doświadczeń pedagogicznych, edited by Tadeusz Jałmużna, 91–99. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Wróbel, Tadeusz. 1962. “Owidiusz Decroly – przedstawiciel naturalizmu w pedagogice.” In Problemy współczesnego wychowania, Vol. 4: Studia nad pedagogiką XX wieku, edited by Wincenty Okoń and Bogdan Suchodolski, 45–59. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Google Scholar