Opublikowane: 09.12.2025

Młodzież w cyberczasoprzestrzeni – zagrożenia i szanse

Edyta Pindel , Bogdan Stańkowski
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21852/sem.1872

Abstrakt

Artykuł podejmuje problem obecności młodzieży w cyberprzestrzeni, ukazując ją jako obszar zarówno wielowymiarowych zagrożeń, jak i szans rozwojowych. Celem opracowania jest analiza funkcji, jakie pełni Internet w życiu młodego pokolenia, z uwzględnieniem aspektów instrumentalnych, socjalizacyjnych i rozrywkowych, a także identyfikacja zjawisk problematycznych wynikających z nadmiernego (problematycznego) korzystania z mediów interaktywnych. W opracowaniu wykorzystano przegląd literatury przedmiotu oraz wyniki najnowszych badań empirycznych. Ustalenia wskazują, iż Internet stał się naturalnym środowiskiem socjalizacji i budowania tożsamości młodzieży, umożliwiając rozwój pasji, poszerzanie horyzontów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji oraz dostęp do wiedzy. Ponadto, świat wirtualny został wykreowany i zasadniczo dostosowany do potrzeb młodzieży w zakresie poszukiwania dróg, sposobów i źródeł osiągania przez nich dobrostanu osobistego, społecznego, psychicznego, jak również fizycznego. Jednocześnie obserwuje się narastanie problemów związanych z uzależnieniem od sieci (zagrożeń wynikających z problematycznego korzystania z Internetu), eskapizmem, zaniedbywaniem obowiązków, zaburzeniami emocjonalnymi i relacyjnymi oraz narażeniem na treści przemocowe, dezinformację, dezorganizację, dezintegrację, ryzykowne zachowania, a nawet tendencje autodestrukcyjne. Wskazano także na konsekwencje zdrowotne i psychospołeczne nadmiernego korzystania z Internetu, takie jak depresja, fobia społeczna, zaburzenia snu czy osłabienie więzi rodzinnych. Wnioski podkreślają konieczność podejmowania działań profilaktycznych i terapeutycznych (poznawczo-behawioralnych, farmakologicznych, rodzinnych), a także edukacji w zakresie świadomego i bezpiecznego korzystania z sieci. Internet jawi się jako niezbędny element codzienności młodzieży, jednak jego odpowiedzialne użytkowanie wymaga wsparcia ze strony rodziny, szkoły i instytucji społecznych.

Słowa kluczowe:

młodzież, cyberprzestrzeń, cyberzagrożenia, Internet, nastolatkowie, media interaktywne

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Pindel, E., & Stańkowski, B. (2025). Młodzież w cyberczasoprzestrzeni – zagrożenia i szanse . Seminare. Poszukiwania Naukowe, 46(2). https://doi.org/10.21852/sem.1872

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.