Badyda, Ewa. 2012. „Odpowiedzialność za słowo w świetle współczesnego wykorzystywania języka w funkcji perswazyjnej”. Ethos, 25, 1-2(97-98), 174-189.
Google Scholar
Barbara, Orzeł. 2025. Kryzysy, media i emocje. Modelowanie nastrojów opinii publicznej w dobie fake newsów i sztucznej inteligencji. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Bartnik, Czesław. 2001. Historia filozofii. Lublin: Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej Gaudium.
Google Scholar
Bauman, Zygmunt. 2000. Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar
Bednarek, Józef and Anna Andrzejewska A. 2014. Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Google Scholar
Brajnovič, Luka. 1996. „Kodeksy deontologii dziennikarskiej”. In Dziennikarski etos. Z wybranych zagadnień deontologii dziennikarskiej, edited by Zdzisława Kobylińska and Rafał Grabowski, 227-236. Olsztyn: Lux Mundi.
Google Scholar
Buckingham, David. 2003. Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Cambridge: Polity Press.
Google Scholar
Cegieła, Anna et al. 2014. Studia z etyki słowa, Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
Google Scholar
Chałas, Krystyna. 2018. „Godność człowieka źródłem celów wychowania i szkoły”. Roczniki Pedagogiczne, 13(2), 33-48.
Google Scholar
Chung in-Sang, Peter. 1988. La persona umana in Jacques Maritain. Dinamica della costruzione della peronalità morale, Roma: Tipolitografia Don Bosco.
Google Scholar
Czaja-Chudyba, Iwona. 2020. Myślenie krytyczne w edukacji. Metodyka kształcenia w szkole podstawowej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Czerepaniak - Walczak, Maria. 2006. Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Kraków: Impuls.
Google Scholar
Czuba, Krystyna. 1996. „Etyczne konsekwencje manipulacji w mass mediach”. In Dziennikarski etos. Z wybranych zagadnień deontologii dziennikarskiej, edited by Zdzisława Kobylińska and Rafał Grabowski, 132-149. Olsztyn: Lux Mundi.
Google Scholar
Ennis, Robert Hugh. 1989. “Critical thinking and subject specificity: Clarification and needed research”. Educational Researcher, 18(3), 4–10.
Google Scholar
Facione, Peter. 1990. “Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction”, Accessed on: 12.11.2024. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED315423.pdf
Google Scholar
Gajda, Janusz. 2013. Pedagogika medialna. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Gardner, Howard. 2009. Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce. Collective translation. Warszawa: Wydawnictwo Laurum.
Google Scholar
Glinkowski, Witold. 2024. „Godność jako odpowiedź, której osoba udziela osobie”, Ethos 37(2024) 1(145) 39-56.
Google Scholar
Goban-Klas, Tomasz. 2014. Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2005.
Google Scholar
Grabowski, Rafał Dominik. 1996. „Konflikt między prawem do intymności i życia prywatnego, a prawem do informacji”. In Dziennikarski etos. Z wybranych zagadnień deontologii dziennikarskiej, edited by Zdzisława Kobylińska and Rafał Grabowski, 186-210. Olsztyn: Lux Mundi.
Google Scholar
Granat, Wincenty. 1985. Personalizm chrześcijański. Teologia osoby ludzkiej. Poznań: Księgarnia św. Wojciecha.
Google Scholar
Grzyb, Tomasz. 2024. „Myślenie krytyczne – jak się go nauczyć? I właściwie po co?” http.s://web.swps.pl/strefa-psyche/blog/relacje/18957-myslenie-krytyczne-jak-sie-go-nauczyc-i-wlasciwie-po-co
Google Scholar
Halpern, Diana. 1999. “Teaching for Critical Thinking: Helping College Students Develop the Skills and Dispositions of a Critical Thinker”. New Directions for Teaching and Learning, 3(2), 69-74.
Google Scholar
Halpern, Diane. 1998. “Teaching Critical Thinking for Transfer across Domains”, American Psychologist, 53(4), 449–455.
Google Scholar
John Paul II. 2005. Centesimus annus. Acessed on: 10.12. 2024. https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_01051991_centesimus-annus.html
Google Scholar
Kincheloe, Joe and Danny Weil. 2004. Critical thinking and learning: An encyclopedia for parents and teachers. Santa Barbara: Greenwood Press.
Google Scholar
Kobylińska, Zdzisława. 1996. „Etyczne zagadnienia informacji naukowej”. In Dziennikarski etos. Z wybranych zagadnień deontologii dziennikarskiej, edited by Zdzisława Kobylińska and Rafał Grabowski, 227-236. Olsztyn: Lux Mundi.
Google Scholar
Kowalski, Sergiusz and Magdalena Tulli. 2003. Zamiast procesu. Raport o mowie nienawiści, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Google Scholar
Kuś, Jakub. 2024. „W pułapce technologii: bańki, fake newsy i postprawda”. Accessed on: 15.11.2024. https://web.swps.pl/strefa-psyche/blog/relacje/19104-w-pulapce-technologii-banki-informacyjne-fake-newsy-i-postprawda
Google Scholar
Lamri, Jérémy. 2020. Kompetencje XXI wieku. kreatywność, komunikacja, krytyczne myślenie, kooperacja. Translated by Agnieszka Zręda. Warszawa: Wolters Kluwer.
Google Scholar
Lepa, Adam. 1995. Świat manipulacji. Częstochowa: Tygodnik Katolicki Niedziela.
Google Scholar
Lepa, Adam. 1996. „Mass media- niezależność czy odpowiedzialność”. In Dziennikarski etos. Z wybranych zagadnień deontologii dziennikarskiej, edited by Zdzisława Kobylińska and Rafał Grabowski, 102-117. Olsztyn: Lux Mundi.
Google Scholar
Lepa, Adam. 1998. Pedagogika mass mediów. Łódź: Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie.
Google Scholar
Levinas, Emmanuel. 1991. Etyka i Nieskończony: rozmowy z Philipp'em Nemo. Translated by Bogna Opolska Kokoszko. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej.
Google Scholar
Linde Van der, Sander. 2024. Fake news. Translated by Radosław Kot. Kraków: Wydawnictwo Witold Gadowski.
Google Scholar
Lipman, Matthew. 2021. Myślenie w edukacji. Translated by Anna Łagodzińska. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Mariański, Janusz. 2017. „Godność ludzka – wartość ocalona?”. Studium socjopedagogiczne, Płock: Płocki Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Maritain, Jacques. 1981. Humanizm integralny. Warszawa: Krąg.
Google Scholar
McLuhan, Marshall. 2004. Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka. Translated by Natalia Szczucka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 2004.
Google Scholar
Morbitzer, Janusz. 2014. „O wychowaniu w świecie nowych mediów – zarys problematyki”. Labor et educatio, 2, 119-143.
Google Scholar
Niewęgłowski, Wiesław. 1996. „Dziennikarz – nosiciel integralnej wizji człowieka i świata”. In Dziennikarski etos. Z wybranych zagadnień deontologii dziennikarskiej, edited by Zdzisława Kobylińska and Rafał Grabowski, 28-41. Olsztyn: Lux Mundi.
Google Scholar
Nowak, Wiktor. 2021. „Bańka filtrująca, bańka wyboru a bańka informacyjna. Próba podziału, definicji i analizy zjawisk”. Dyskurs&Dialog 8 (2), 64-78.
Google Scholar
Ogonowska, Agnieszka. 2013. Współczesna edukacja medialna. Teoria i rzeczywistość. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar
Ogonowska, Agnieszka. 2014. Uzależnienia medialne, czyli o patologicznym wykorzystaniu mediów, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Google Scholar
Ostrowska, Urszula. 2015. „W labiryncie wolności i odpowiedzialności za słowo”. Paedagogia Christiana, 36 (2), 11-26.
Google Scholar
Paul, Richard and Linda Elder. 2006. The Miniature Guide to Critical Thinking Concepts and Tools. Santa Barbara: The Foundation for Critical Thinking.
Google Scholar
Paweł VI. 1963. Inter mirifica. Accessed on: 10.12.2024. https://www.paulus.org.pl/213,inter-mirifica
Google Scholar
Penszko, Paweł and Olga Wasilewska. 2024. „Krytyczne myślenie, ocena wiarygodności informacji: Wnioski z międzynarodowych badań edukacyjnych i przeglądu literatury. Analizy IBE dla polityki publicznej”. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Accessed on:12.11.2024. https://www.ibe.edu.pl/images/publikacje/Analizy-ibe-Krytyczne-myslenie-ocena-wiarygodnoci-informacji.pdf
Google Scholar
Pina, Irop. 2024. Metapoznanie – myślenie o myśleniu. Accessed on: 16.11.2024. https://pg-group.online/metakognicja/
Google Scholar
Pleszczyński, Janusz. 2010. „Przestrzeń aksjologiczna mediów popularnych i jakościowych”. Oblicza komunikacji (3), 75-88.
Google Scholar
Pokropek, Marian. 2023. „Myślenie krytyczne w środowisku nowych mediów - przegląd wybranych koncepcji, pomiar, kształcenie”. Pedagogika Społeczna, 3(89), 83–118.
Google Scholar
Rozmarynowska, Katarzyna. 2019. „Odpowiedzialność za słowa. Moralna ocena działania językowego”. Przegląd Filozoficzny Nowa Seria, 1(109), 167-178.
Google Scholar
Rynio, Alicja. 2019. Wychowanie do odpowiedzialności. Lublin: TN KUL.
Google Scholar
Sochoń, Jan. 1996. „Mass media w czasach szczególnej odpowiedzialności”. In Dziennikarski etos. Z wybranych zagadnień deontologii dziennikarskiej, edited by Zdzisława Kobylińska and Rafał Grabowski, 150-168. Olsztyn: Lux Mundi.
Google Scholar
Spaemann, Robert. 2022. To, co naturalne. Eseje antropologiczne. Translated by Jarosław Merecki SDS. Łodź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Szyszkowska, Maria. 2017. „Odpowiedzialność za słowo”. In „Przyszłość: Świat, Europa, Polska”, edited by Konrad Prandecki. Warszawa: Biuletyn Komitetu Prognoz „Polska 2000 Plus” przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk, Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus przy Prezydium PAN, 38(2), 18-22.
Google Scholar
Taylor, Charles. 2010. Nowoczesne imaginaria społeczne. Kraków: Znak.
Google Scholar
Wasilewska-Kamińska, Ewa. 2016. Myślenie krytyczne jako cel kształcenia: Na przykładzie systemów edukacyjnych USA i Kanady. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Werner, Konrad. 2021. „Poznawcze zamknięcie. Strukturalna niewiedza a problem racjonalności”. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria, 30 (117), 15-42.
Google Scholar
Worsowicz, Monika. 2013. O „duchu stosowności”. Teoria retoryczna a współczesna praktyka medialna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Wyszyński, Stefan. 2002. Kościół i media. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Google Scholar
Z wybranych zagadnień deontologii dziennikarskiej, edited by Zdzisława Kobylińska and Rafał Grabowski, 227-236. Olsztyn: Lux Mundi.
Google Scholar
Zanussi, Krzysztof. 1996. „Prawda czy towar”. In Dziennikarski etos. Z wybranych zagadnień deontologii dziennikarskiej, edited by Zdzisława Kobylińska and Rafał Grabowski, 240-259. Olsztyn: Lux Mundi.
Google Scholar
Zanussi, Krzysztof. 2008. „Prawda w mediach”. Annales. Etyka w życiu gospodarczym, 11(2), 191-193.
Google Scholar
Zasępa, Tadeusz. 2002. Media. Człowiek. Społeczeństwo. Doświadczenie europejsko-amerykańskie. Częstochowa: Święty Paweł.
Google Scholar
Zielonka, Piotr. 2017. „Framing, czyli efekt sformułowania”. Decyzje 27, 41-68.
Google Scholar
Zwoliński, Andrzej. 2003. Słowo w relacjach społecznych. Kraków: WAM.
Google Scholar
Zwoliński, Andrzej. 2004. Obraz w relacjach społecznych. Kraków: WAM.
Google Scholar
Zygmunt, Alicja. 2009. „Godność osoby ludzkiej w nauczaniu Jana Pawła II”. Facta Simonidus 2 (91), 35-49.
Google Scholar