Opublikowane: 30.06.2025

Aksjologiczne podstawy edukacji medialnej młodzieży

Zdzisława Kobylińska
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21852/sem.1848

Abstrakt

Artykuł koncentruje się wokół zagadnienia aksjomoralnych podstaw edukacji medialnej i ma na celu syntetyczne zaprezentowanie głównych obszarów aksjologicznych i etycznych, na których powinna być fundowana edukacji medialna, pełniąca istotną rolę we właściwym korzystaniu z mediów przez wszystkich ich odbiorców. Zwrócono zatem uwagę na takie ważne aspekty formacji aksjologicznej, jak edukacja do niezbywalnej godności człowieka, troska o prawdę, odpowiedzialność za słowo, edukacja w zakresie krytycznego myślenia, a także świadomość wpływu mediów na relewantne obszary życia człowieka oraz permanentna autoedukacja w tym zakresie. Współczesna bowiem kultura medialna wymaga kształcenia kompetencji medialnych oraz formowania postaw aksjologicznych i moralnych, bez których człowiek nie będzie świadomym użytkownikiem kultury medialnej.

Słowa kluczowe:

aksjologia, etyka antropocentryczna, edukacja medialna, młodzież, godność, prawda, odpowiedzialność za słowo, autoedukacja

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kobylińska, Z. (2025). Aksjologiczne podstawy edukacji medialnej młodzieży. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 46(1), 33–52. https://doi.org/10.21852/sem.1848

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.