Botwina, Bernardeta. 2023. “Czy grupa odniesienia ma znaczenie?” In Wzory i autorytety młodzieży, edited by Mirosław Rewera, 153–164. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Chrost, Marzena. 2023. “Ku dojrzałości społecznej.” In Relacje społeczne młodzieży, edited by Mateusz Szast, 133–144. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Conway, Martin A., and Christopher W. Pleydell-Pearce. 2000. “The Construction of Autobiographical Memories in the Self-Memory System.” Psychological Review 107 (2): 261–288. https://doi.org/10.1037/0033-295X.107.2.261.
Google Scholar
Daszykowska-Tobiasz, Jadwiga. 2023. “Lęki egzystencjalne młodzieży.” In Świat uczuć i emocji młodzieży, edited by Ryszard Polak, 143–160. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Deci, Edward L., and Richard M. Ryan. 2000. “The ‘What’ and ‘Why’ of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior.” Psychological Inquiry 11 (4): 227–268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01.
Google Scholar
Dłubacz, Włodzimierz F. 2023. “Podstawowe fakty dotyczące ludzkiego poznania.” In Młodzież w świecie myślenia i poznania, edited by Tomasz Peciakowski, 11–20. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Domeracki, Piotr. 2023. “Przezwyciężanie młodzieńczej niecierpliwości.” In Wolność i wybory młodzieży, edited by Mariusz Gajewski, 87–106. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Duda-Machejek, Anna. 2023. “Potrzeba słuchania i bycia wysłuchanym.” In Relacje społeczne młodzieży, edited by Mateusz Szast, 85–102. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Gadamer, Hans-Georg. 2004. Truth and Method. Translated by Joel Weinsheimer and Donald G. Marshall. London: Continuum.
Google Scholar
Gałkowski, Stanisław. 2023. “O autonomii w decyzjach i działaniu.” In Wolność i wybory młodzieży, edited by Mariusz Gajewski, 27–40. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
García-Álvarez, Diego, Rubia Cobo-Rendón, and Karla Lobos. 2024. “Character Strengths as Predictors of General and Academic Self-Efficacy in University Students.” Frontiers in Psychology 15: 1490095. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1490095.
Google Scholar
Gątarek, Izabela. 2023. “Poczucie bycia (nie)potrzebnym.” In Świat uczuć i emocji młodzieży, edited by Ryszard Polak, 95–104. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Goleman, Daniel. 1995. Emotional Intelligence: Why It Can Matter More than IQ. New York: Bantam Books.
Google Scholar
Herzig, Krystyna, and Dorota Kowalczyk. 2010. “Wartość i znaczenie informacji zwrotnej w relacji student – nauczyciel – opiekun praktyk.” In Paradygmaty akademickiego kształcenia pedagogów, edited by Anna Sajdak and Danuta Skulicz, 91–100. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Hixon, Gregory J., and William B. Swann. 1993. “When Does Introspection Bear Fruit? Self-Reflection, Self-Insight, and Interpersonal Choices.” Journal of Personality and Social Psychology 64 (1): 35–43. https://doi.org/10.1037/0022-3514.64.1.35.
Google Scholar
Horowski, Jarosław. 2023. “Przebaczenie i pojednanie.” In Relacje społeczne młodzieży, edited by Mateusz Szast, 227–240. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Januszewski, Andrzej. 1988. Niektóre uwarunkowania zdolności poznawania samego siebie i drugiej osoby. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Google Scholar
Krok, Dariusz. 2023. “Chorobliwe poczucie winy.” In Świat uczuć i emocji młodzieży, edited by Ryszard Polak, 105–122. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Kuncewicz, Dariusz. S. 2023. “Czy jesteś kowalem swojego losu?” In Wolność i wybory młodzieży, edited by Mariusz Gajewski, 11–26. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Linley, Alex P. et al. 2010. “Using Signature Strengths in Pursuit of Goals: Effects on Goal Progress, Need Satisfaction, and Well-Being, and Implications for Coaching Psychologists.” International Coaching Psychology Review 5 (1): 8–17. https://doi.org/10.53841/bpsicpr.2010.5.1.6.
Google Scholar
Luft, Joseph. 1961. “The Johari Window: A Graphic Model of Awareness in Interpersonal Relations.” Human Relations Training News 5 (1): 6–7.
Google Scholar
Łobacz, Małgorzata. 2023. “O akceptacji własnych ograniczeń.” In Wolność i wybory młodzieży, edited by Mariusz Gajewski, 219–228. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Łukasik, Andrzej. 2023. “Stany emocjonalne a postrzeganie rzeczywistości.” In Świat uczuć i emocji młodzieży, edited by Ryszard Polak, 11–28. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Marmola, Małgorzata. 2023. “Niełatwa droga do samookreślenia.” In Jaka jest współczesna młodzież?, edited by Piotr T. Nowakowski, 55–68. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
McAdams, Dan P. 2015. The Art and Science of Personality Development. New York and London: The Guilford Press.
Google Scholar
Mendelson, Morton J., and Frances E. Aboud. 1999. “Measuring Friendship Quality in Late Adolescents and Young Adults: McGill Friendship Questionnaires.” Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement 31 (2): 130–132. https://doi.org/10.1037/h0087080.
Google Scholar
Mezirow, Jack. 1991. Transformative Dimensions of Adult Learning. San Francisco: Jossey-Bass.
Google Scholar
Mikiewicz, Piotr. 2024. “Wspieranie aspiracji adolescentów w oparciu o rozwój kapitału społecznego.” In Aspiracje i dążenia młodzieży, edited by Bogdan Więckiewicz, 137–158. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Milcarek, Paweł. 2023a. “Docilitas, czyli jak być pouczanym.” In Młodzież w świecie myślenia i poznania, edited by Tomasz Peciakowski, 61–66. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Milcarek, Paweł. 2023b. “Młodzież na wirażu historii.” In Jaka jest współczesna młodzież?, edited by Piotr T. Nowakowski, 219–232. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Nichols, Shaun, and Stephen Stich. 2004. “Reading One’s Own Mind: Self-Awareness and Developmental Psychology.” Canadian Journal of Philosophy Supplementary Volume 30: 297–339. https://doi.org/10.1080/00455091.2004.10717609.
Google Scholar
Nowakowski, Piotr T. 2024. “Aretologiczna kategoria pamięci i jej miejsce w wychowaniu.” Edukacja, special issue, 85–92. http://dx.doi.org/10.24131/3724.24ns07.
Google Scholar
Pacek, Stefan. 1977. Samowychowanie studentów: warunki i efekty. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Plato. 1997. Complete Works, edited by John M. Cooper and D. S. Hutchinson. Indianapolis: Hackett Publishing Company.
Google Scholar
Polak, Ryszard. 2023. “Dążenie do doskonałości.” In Wolność i wybory młodzieży, edited by Mariusz Gajewski, 61–72. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Reed, Pamela G. 2015. “Pamela Reed’s Theory of Self-Transcendence.” In Nursing Theories & Nursing Practice, edited by Marlaine C. Smith and Marilyn E. Parker, 411–420. Philadelphia: F.A. Davis Company.
Google Scholar
Rembierz, Marek. 2023. “O uczeniu się na błędach.” In Młodzież w świecie myślenia i poznania, edited by Tomasz Peciakowski, 67–69. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Rodek, Violetta. 2014. Stan i uwarunkowania autoedukacji studentów. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Salovey, Peter, and John D. Mayer. 1990. “Emotional Intelligence.” Imagination, Cognition and Personality 9 (3): 185–211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG.
Google Scholar
Sheldon, Kennon M., and Linda Houser-Marko. 2001. “Self-Concordance, Goal Attainment, and the Pursuit of Happiness: Can There Be an Upward Spiral?” Journal of Personality and Social Psychology 80 (1): 152–165. https://doi.org/10.1037/0022-3514.80.1.152.
Google Scholar
Smołka, Ewa. 2023. “O osobie, która jest nastolatkiem.” In Jaka jest współczesna młodzież?, edited by Piotr T. Nowakowski, 31–44. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Smyth, Joshua M., and James W. Pennebaker. 2008. “Exploring the Boundary Conditions of Expressive Writing: In Search of the Right Recipe.” British Journal of Health Psychology 13 (1): 1–7. https://doi.org/10.1348/135910707X260117.
Google Scholar
Sokołowska, Ewa. 2023. “O przyjaźni.” In Relacje społeczne młodzieży, edited by Mateusz Szast, 199–212. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Szast, Mateusz. 2023. “Rola informacji zwrotnej.” In Relacje społeczne młodzieży, edited by Mateusz Szast, 103–106. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Szczukiewicz, Piotr. 2024. “Wgląd i zmiana.” In Młodzież w procesie pracy nad sobą, edited by Ewa Smołka, 47–67. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Szpunar, Karl K., Nathan R. Spreng, and Daniel L. Schacter. 2014. “A Taxonomy of Prospection: Introducing an Organizational Framework for Future-Oriented Cognition.” Proceedings of the National Academy of Sciences 111 (52): 18414–18421. https://doi.org/10.1073/pnas.1417144111.
Google Scholar
Sztalt, Krzysztof. 2023. “Zakotwiczeni w perspektywie ‘tu i teraz’.” In Jaka jest współczesna młodzież?, edited by Piotr T. Nowakowski, 113–128. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Szwejka, Łukasz. 2024. “Praca nad sobą młodych Polaków: przegląd badań.” In Młodzież w procesie pracy nad sobą, edited by Ewa Smołka, 119–139. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Śliwerski, Bogusław. 2024. “Istota i uwarunkowania procesu samowychowania.” In Młodzież w procesie pracy nad sobą, edited by Ewa Smołka, 11–46. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Tałaj, Dorota. 2023. “Rozbrat z przestrzenią słowa.” In Jaka jest współczesna młodzież?, edited by Piotr T. Nowakowski, 95–112. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Tałaj, Dorota. 2024. “Planowanie kariery.” In Młodzież w procesie pracy nad sobą, edited by Ewa Smołka, 141–158. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Wakulska, Dorota. 2014. “Autorytet a wychowanie – czy możliwe jest wychowanie bez autorytetu?” Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio 3 (19): 23–28.
Google Scholar
Wallace, Harry M., and Dianne M. Tice. 2012. “Reflected Appraisal through a 21st-Century Looking Glass.” In Handbook of Self and Identity, edited by Mark R. Leary and June Price Tangney, 124–140. New York: Guilford Press.
Google Scholar
Wilkins, Eliza G. 1929. The Delphic Maxims in Literature. Chicago: University of Chicago Press.
Google Scholar
Wilson, Timothy D., and Elizabeth W. Dunn. 2004. “Self-Knowledge: Its Limits, Value, and Potential for Improvement.” Annual Review of Psychology 55: 493–518. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.55.090902.141954.
Google Scholar
Wojtkowiak, Monika. 2023. “Od dorastania do przywództwa.” In Wzory i autorytety młodzieży, edited by Mirosław Rewera, 241–258. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Yue, Caizhen et al. 2020. “The Memory Effect of Reflected Self-Appraisals on Different Types of Others.” Frontiers in Psychology 11: 553585. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.553585.
Google Scholar
Zimmerman, Barry J. 2002. “Becoming a Self-Regulated Learner: An Overview.” Theory into Practice 41 (2): 64–70. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2.
Google Scholar