Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI) Psicothema, 18, 1–28.
Google Scholar
Bennett, D. S., Bendersky, M., Lewis, M. (2005). Antecedents of emotion knowledge: Predictors of individual differences in young children. Cognition and Emotion, 49, 375–396.
Google Scholar
Bhatia, G. (2012). A study of family relationship in relation to emotional intelligence of the students of secondary level. International Journal of Scientific and Research Publications, 2(12), 1–5.
Google Scholar
Bradshaw, J. (1994). Zrozumieć rodzinę. Rewolucyjna droga odnalezienia samego siebie. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.
Google Scholar
Braun-Gałkowska, M. (2008). Psychologia domowa. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Google Scholar
Cherniss, C. (2000). Emotional intelligence: What it is and why it matters? Psychology, 15, 1–14.
Google Scholar
Cudak, H. (2007). Znaczenie rodziny w rozwoju i wychowaniu małego dziecka. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
Google Scholar
de Barbaro, M. (1999). Struktura rodziny. W: B. de Barbaro (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (s. 45–55). Kraków: Collegium Medicum UJ.
Google Scholar
Dunn, J., Brown, J. (1994). Affect expression in the family, children’s understanding of emotions, and their interactions with others. Merrill-Palmer Quarterly, 40, 120–137.
Google Scholar
Eisenberg, N., Cumberland, A., Spinrad, T. L. (1998). Parental socialization of emotion. Psychological Inquiry, 9, 241–273.
Google Scholar
Eisenberg, N., Zhou, Q., Spinrad, T. L., Valiente, C., Fabes, R. A., Liew, J. (2005). Relations among positive parenting, children’s effortful control, and externalizing problems: A three-wave longitudinal study. Child Development, 76(5), 1055–1071.
Google Scholar
Field, D. (1999). Osobowości rodzinne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza: „Logos” (wyd. 2).
Google Scholar
Fitness, J. (2001). Emotional intelligence and intimate relationship. W: J. Ciarrochi, J. P. Forgas, J. D. Mayer (red.), Emotional intelligence in everyday life. A scientific inquiry (s. 98–112). Philadelphia: Psychology Press.
Google Scholar
Frydrychowicz, S. (2003). Komunikacja interpersonalna w rodzinie a rozwój dorosłych. W: B. Harwas-Napierała (red.), Rodzina a rozwój człowieka dorosłego (s. 101–122). Poznań: Wydawnictwo Naukowe: UAM.
Google Scholar
Goleman, D. (1995). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina. Grzesiuk, L., Jakubowska, U. (2005). Terapia systemowa. W: L. Grzesiuk (red.), Psychoterapia. Teoria (s. 189–197). Warszawa: ENETEIA.
Google Scholar
Guastello, D. D., Guastello, S. J. (2003). Androgyny, gender role behavior and emotional intelligence among college students and their parents. Sex Roles: A Journal of Research, 49, 663–673.
Google Scholar
Harwas-Napierała, B. (2006). Komunikacja interpersonalna i jej kształtowanie jako istotny wymiar jakości życia rodzinnego. W: T. Rostowska (red.), Jakość życia rodzinnego. Wybrane zagadnienia (s. 29–42). Łódź: WSI.
Google Scholar
Hodgins, H. S., Belch, C. (2000). Interparental violence and nonverbal abilities. Journal of Nonverbal Behavior, 24, 3–24.
Google Scholar
Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Google Scholar
Kaleta, K. (2011). Rodzinne uwarunkowania społecznego funkcjonowania jednostek w świetle teorii Minuchina i Bowena. Roczniki Psychologiczne, 14, 141–158.
Google Scholar
Knopp, K. A. (2010). Inteligencja emocjonalna oraz możliwości jej rozwijania u dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Google Scholar
Kowalik-Olubińska, M. (2005). Społeczno-edukacyjne konteksty rozwoju inteligencji emocjonalnej dziecka. Psychologia Rozwojowa, 10(1), 19–28.
Google Scholar
Kriegelewicz, O. (2005). Inteligencja emocjonalna a zadowolenie ze związków i strategie rozwiązywania konfliktów małżeńskich. Przegląd Psychologiczny, 48(4), 431–452.
Google Scholar
Leopold, M. A. (2000). Życie rodzinne a kompetencje emocjonalne dziecka. Edukacja i Dialog, 4, 15–20.
Google Scholar
Manuel, M. P. (2002). Parental inducement of emotional intelligence. Imagination, Cognition Personality, 18(1), 3–23.
Google Scholar
Margasiński, A. (2009). Skale Oceny Rodziny. Polska adaptacja FACES IV Davida H. Olsona. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.
Google Scholar
Martowska, K. (2009). Inteligencja emocjonalna licealistów a oddziaływania wychowawcze rodziców. Ruch Pedagogiczny, 3/4, 55–69.
Google Scholar
Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Liberi Libri.
Google Scholar
Maruszewski, T., Ścigała, E. (1998). Emocje, aleksytymia, poznanie. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Google Scholar
Matczak, A. (2007). Poznaj swoje emocje. Psychologia w Szkole, 4, 25–32.
Google Scholar
Matczak, A., Jaworowska, A. (2001). Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.
Google Scholar
Matczak, A., Jaworowska, A. (2009). Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej PKIE. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.
Google Scholar
Mayer, J. D., Salovey, P. (1999). Czym jest inteligencja emocjonalna? W: P. Salovey, D. J. Sluyter (red.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna (s. 21–69). Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Google Scholar
Mayer, J. D., Salovey, P., Caruso, D. (2008). Emotional intelligence: new ability or eclectic traits? American Psychologist, 63, 503–517.
Google Scholar
Morris, A. S., Silk, J. S., Steinberg, L., Myers, S. S, Robinson, L. R. (2007). The role of the family context in the development of emotion regulation. Social Development, 16(2), 361–388.
Google Scholar
Nastas, L. E., Sala, K. (2011). Adolescents’ emotional intelligence and parental styles. Procedia. Social and Behavioral Sciences, 33, 478–482
Google Scholar
Nęcka, E. (2003). Inteligencja. Geneza. Struktura. Funkcje. Gdańsk: GWP.
Google Scholar
Nixon, C., Watson, A. (1999). Adolescence: The mediating and moderating roles of self-efficacy beliefs. Merrill-Palmer Quarterly, 47(2), 165–187.
Google Scholar
Olson, D. H., Gorall, D. (2003). Circumplex model of marital and family systems. W: F. Walsh (red.), Normal Family Processes (wyd. 3, s. 514–547). New York: Guilford.
Google Scholar
Olson, D. H. (2006). FACES IV and The Circumplex Model. Minnesota: Life Innovations. [online], [Dostęp: 24.02.2015].
Google Scholar
Olson, D. H. (2011). FACES IV and The Circumplex Model: validation study. Journal of Marital & Family Therapy, 3(1), 64–80.
Google Scholar
Palmer, B., Donaldson, K., Stough, C. (2002). Emotional intelligence and life satisfaction. Personality and Individual Differences, 33 (7), 1091–1100.
Google Scholar
Pearson, E., Rao, N. (2003). Socialization goals, parenting practices, and peer competence in Chinese and English preschoolers. Early Childhood Development and Care, 173, 131–146.
Google Scholar
Perlman, S. B., Camras, L. A., Pelphery, K. A. (2008). Physiology and functioning parent’s vagal tone, emotion socialization, and children’s emotion knowledge. Experimental Child Psychology, 100(4), 308–315.
Google Scholar
Piekarska, J. (2009). The role of personality and child-parent dialogue in the development of emotional competence. W: A. Matczak (red.), Determinants of social and emotional competencies (s. 67–86). Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
Google Scholar
Plopa, M. (2008). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Elbląg: Wydawnictwo Naukowe EUH-E.
Google Scholar
Radochoński, M. (2003). Rodzina dysfunkcjonalna a zdrowie psychiczne i somatyczne jednostki. W: B. Harwas-Napierała (red.), Rodzina a rozwój człowieka dorosłego (s. 149–185). Poznań: Wydawnictwo Naukowe: UAM.
Google Scholar
Rostowska, T. (2008). Małżeństwo, rodzina, praca a jakość życia. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Google Scholar
Saarni, C. (1999). Kompetencja emocjonalna i samoregulacja w dzieciństwie. W: P. Salovey, D. J. Sluyter (red.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna (s. 75–125). Poznań: Rebis.
Google Scholar
Schutte, N. S., Malouff, J. M. (2011). Emotional intelligence mediates the relationship between mindfulness and subjective well-being. Personality and Individual Differences, 50, 1116–1119.
Google Scholar
Suchańska, A. (1999). Wprowadzenie do wydania polskiego. W: P. Salovey, D. J. Sluyter (red.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna (s. 20–21). Poznań: Rebis.
Google Scholar
Śmieja, M., Orzechowski, J. (2008). Inteligencja emocjonalna: fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: PWN.
Google Scholar