Apanowicz, J. (2002). Metodologia ogólna. Gdynia: Wydawnictwo Bernardinum.
Google Scholar
Bartczak, B. (2014). Współczesne zagrożenia rozwoju dzieci i młodzieży. Pobrano z: http://www.sp9.lm.pl/Artykuly/Wspolczesne zagrozenia rozwoju dzieci i mlodziezy.pdf
Google Scholar
Białas, A. (2001). Bieda i ubóstwo: konsekwencje dla dziecka i rodziny. Opieka, Wychowanie, Terapia, 2, 46, 5–9.
Google Scholar
Buhs, E. S., Ladd, G. W. (2001). Peer Rejection as an Antecedent of Young Children’s School Adjustment. An Examination of Mediating Processes. Development Psychology, 24, 815–823.
Google Scholar
Cudak, H., Kowolik, P., Pindera, M. (1999). Subiektywne i obiektywne ubóstwo materialne w rodzinie polskiej. Auxilium Sociale – Wsparcie Społeczne, 3–4, 165–172.
Google Scholar
Dąbrowska-Jabłońska, I. (2002). Sytuacja szkolna dziecka urodzonego w zamartwicy. Rodzaje zagrożeń i możliwości pomocy. Opole: Wydawnictwo UO.
Google Scholar
Dodge, K. A., Lansford, J. E., Burks, V. S., Bates, J. E., Pettit, G. S., Fontaine, R., Price, J. M. (2003). Peer rejection and social information — processing factors in the development of aggressive behavior problems in children. Child Development, 74(2), 374–393.
Google Scholar
Dołęga, Z. (2003). Samotność młodzieży – analiza teoretyczna i studia empiryczne. Katowice: Wydawnictwo UŚ.
Google Scholar
Elder, G., Eccles, J., Ardelt, M., Lord, S. (1995). Inner-City Parents under Economic Pressure: Perspectives on the Strategies of Parenting. Journal of Marriage and the Family, 57, 771–784.
Google Scholar
Forma, P., Wolska-Długosz, M. (2010). Zadania pedagoga w zakresie pomocy rodzinie ubogiej. Studia Pedagogiczne, 19, 319–329.
Google Scholar
Guerin, S., Hennessy, E. (2008). Przemoc i prześladowanie w szkole. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Harris, J. R. (1998). Geny czy wychowanie. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & CO.
Google Scholar
Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2006). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Jundził, L. E. (1998). Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży. Gdańsk: Wydawnictwo UG.
Google Scholar
Kotowska, I. E., Matysiak, A., Styrc, M. (2010). Second European Quality of Life Survey. Family Life and Work [raport]. Pobrane z: www.eurofound.europa. eu/pubdocs/2010/02/en/1/EF1002EN.pdf
Google Scholar
Kulawska, E. (2013). Uwarunkowania i konsekwencje odrzucenia dziecka w wieku szkolnym przez grupę rówieśniczą. Seminare. Poszukiwania naukowe, 33, 193–207.
Google Scholar
Kwak, A. (2008–2009). Młodzież a rodzina. Roczniki Socjologii Rodziny. Rodzina i młodzież. Teoria i badania, XIX, 51–70.
Google Scholar
Lenarczyk, M. (2004). Rodzina a zagrożenia rozwojowe dziecka ze środowiskowego ogniska wychowawczego w okresie transformacji ustrojowej. Opieka, Wychowanie, Terapia, 1–2, 31–39.
Google Scholar
Matejek, J. (2013). Rola seniorów w rodzinie w procesie organizacji czasu wolnego dzieci. W: M. Bargel, E. Janigova, E. Jarosz, M. Juzl (red.), Socialni pedagogika v kontextu zivotnich etap cloveka (s. 1127–1136). Brno: Institut mezioborovych studii.
Google Scholar
Matyjas, B. (2003). Dzieciństwo w rodzinie bezrobotnych w środowisku małego miasta. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.
Google Scholar
Mazur, J., Woynarowska, B. (2004). Mierniki nierówności społecznych w badaniach ankietowych młodzieży szkolnej. Przegląd Epidemiologiczny, 58, 377–390.
Google Scholar
McWhirter, J. J., McWhirter, E. H., McWhirter, A. M., McWhirter, B. T. (2008). Zagrożona młodzież: ujęcie kompleksowe dla pracowników poradni, nauczycieli, psychologów i pracowników socjalnych. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPA.
Google Scholar
Miller, J. E., Davis, D. (1997). Poverty History, Marital History, and Quality of Children’s Home Environments. Journal of Marriage and the Family, 59, 996–1007.
Google Scholar
Napora, E. (2015, V). Factors Affecting Socialization from the Perspective of the Study of a School Child. Referat na Society. Integration. Education.
Google Scholar
International Scientific Conference, Rēzekne, Łotwa. Pobrane z: http://journals.ru.lv/index.php/SIE/article/view/463/450
Google Scholar
Napora, E. (2015). Pogoda dla klasowych bogaczy. Psychologia w Szkole, 3, 87–94.
Google Scholar
Napora, E., Garbiec, P. (2015, V). Atrakcyjność dziecka w grupie z perspektywy efektu św. Mateusza. Referat na Z Psychologią po zdrowie. Profilaktyka i promocja zdrowia – mit czy rzeczywistość?, Gdańsk.
Google Scholar
Napora, E., Kozerska, A., Schneider, A. (2014). Parentyfikacja dziadków czynnikiem resilience w funkcjonowaniu rodziny samotnej matki – przegląd badań. Kultura i Edukacja, 1(101), 51–71.
Google Scholar
Napora, E., Pękala, B. (2014). Wsparcie i komunikacja matek czynnikiem prężności w funkcjonowaniu córek wśród rówieśniczek. Polskie Forum Psychologiczne, 19(3), 371–386.
Google Scholar
Niebrzydowski, L. (1989). Psychologia wychowawcza. Samoświadomość, aktywność, stosunki interpersonalne. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Obuchowska, I. (2000). Rozwój psychiczny i społeczny. W: B. Woynarowska (red.), Zdrowie i szkoła. (s. 52–62). Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Google Scholar
Pawłowska, R. (1994). Izolacja społeczna i odrzucenie dziecka przez grupy wychowawcze. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 3, 34–35.
Google Scholar
Raczkowska, J. (1994). Pedagogiczne problemy bezrobocia. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 4, 19–26.
Google Scholar
Radziwiłłowicz, W. (2012). Czynniki ryzyka oraz różnorodność obrazu klinicznego depresji u dzieci i młodzieży. [Wykład] Pobrano z: https://knempiria.wordpress.com/tydzien-zdrowia-psychicznego-2014-2/
Google Scholar
Samdal, O., Dür, W. (2000). The school environment and the health of adolescents. W: C. Curie, K. Hurrelmann, W. Settertobulte, R. Smith, J. Todd (red.), Health and health behaviour among young people. Health Policy for Children and Adolescents (HEPCA) Series 1 (s. 49–64). Copenhagen: WHO.
Google Scholar
Schaffer, H. R. (2006). Rozwój społeczny, dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Siwek, S. (2010). Czynniki społeczne w genezie nieprawidłowego rozwoju i zachowania. Acta Universitatis Lodziensis Folia Psychologica, 14, 19–43.
Google Scholar
Sztumski, J. (2006). Problemy społeczne wynikające z sytuacji dzieci i młodzieży w procesie przemian zachodzących w Polsce po roku 1989. W: J. Sztumski (red.), Pokolenie wygranych? Ciąg dalszy badań nad sytuacją dzieci i młodzieży w procesie transformacji. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.
Google Scholar
Urban, B. (2005). Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Zawada, A. (2002). Sytuacja szkolna dzieci wychowujących się w rodzinach o niskim statusie ekonomicznym. Auxilium Sociale, 1, 297–305.
Google Scholar
Zawada, I. (2013). Przestrzeń edukacyjna klasy szkolnej. Roczniki Edukacyjne, 2, 75–94.
Google Scholar