Opublikowane: 2022-11-28

Refleksja Kardynała Stefana Wyszyńskiego o wychowania społecznym w Polsce: wybrane konteksty i ich aktualność

Mariusz Chrostowski
Studia Teologiczne Białystok Drohiczyn Łomża
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.56898/st.10239

Abstrakt

Pomimo tego, że pedagogiczne dziedzictwo Kardynała Stefana Wyszyńskiego posiada charakter historyczny i powstało w zupełnie odmiennym od dzisiejszego kontekście społeczno-politycznym, to nie traci ono na swojej aktualności. Wynika to przede wszystkim z faktu, że stworzona przez tego wybitnego Polaka wizja koncepcji wychowania społecznego, zbudowana jest wokół założeń integralnej wizji osoby ludzkiej, a także uwidacznia się w ponadczasowych prerogatywach wychowawczych. W tym kontekście, celem niniejszego artykułu, jest teoretyczna analiza, dotycząca refleksji Kardynała Stefana Wyszyńskiego na temat wychowania społecznego w Polsce. Autor rozpoczyna od prezentacji szkicu biografii „Prymasa Tysiąclecia”, co stanowi niejako uwerturę do omówienia najważniejszych aspektów jego wizji wychowania społecznego, tj. kontekstu rodzinnego, państwo-narodowego i religijnego. Całość rozważań wieńczy próba wykazania aktualności prymasowskiej myśli społeczno-pedagogicznej.

Słowa kluczowe:

Stefan Kardynał Wyszyński, wychowanie społeczne, pedagogika społeczna, Kościół katolicki, Polska

Pobierz pliki

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.