Published: 2019-08-23

René Girarda teoria mimetyczna. Między religią a polityką

Adam Romejko
Christianity-World-Politics
Section: Articles
https://doi.org/10.21697/CSP.2019.23.1.09

Abstract

W świecie zachodnim popularne jest przekonanie, że sfera polityczna i religijna (państwowa i kościelna) są niezależne (por. Mt 22,21). Uczonym, który uważał, że u początków ludzkiej kultury (cywilizacji) było inaczej, jest francuski antropolog i literaturoznawca René Girard. Podkreśla on, że religia (rytuał ofiarniczy) stoi u podstaw ludzkich instytucji, w tym tych o politycznym charakterze. W wypracowanej teorii, określanej mianem mimetycznej, zwraca uwagę na przemoc, która w kolektywnej formie jest w stanie budować i podtrzymywać egzystencję ludzkiej wspólnoty. W teorii mimetycznej pojawiają się cztery kwestie korespondujące z polityką: 1) budowanie politycznej wspólnoty na podstawie niechęci do innych (jednostki, grupy mniejszościowej); 2) wykorzystanie ludzkiego mimetyzmu w kierowaniu grupami społecznymi; 3) pozycjonowanie siebie jako ofiary, które ma na celu zyski polityczne itp.; 4) nowoczesna troska o ofiary, stanowiąca oręż wobec politycznych przeciwników. Teorię mimetyczną można stosować w  badaniach politycznych fenomenów. W  niniejszym artykule zanalizowano za pomocą „Girardowskich okularów” niemiecki talk-show maybrit illner z dn. 2 listopada 2017 r

Download files

Citation rules

Romejko, A. (2019). René Girarda teoria mimetyczna. Między religią a polityką. Christianity-World-Politics, (23), 134–148. https://doi.org/10.21697/CSP.2019.23.1.09

Cited by / Share


This website uses cookies for proper operation, in order to use the portal fully you must accept cookies.