Opublikowane: 2021-10-05

Obrazy, funkcje i znaczenie kobiet w Apokalipsie Jana

Dawid Ledwoń
Collectanea Theologica
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21697/ct.2021.91.3.02

Abstrakt

Do grona głównych bohaterów Janowej Apokalipsy należą kobiety. Ich obrazy, funkcje i znaczenie w tekście wizjonera z Patmos stanowią przedmiot niniejszego studium w ujęciu synchronicznym. Autor artykułu wykazuje, że horyzont egzegetycznych dociekań, oprócz występujących w Księdze Objawienia rzeczowników γυνή (kobieta, żona) oraz νύμφη (panna młoda, oblubienica), poszerza użycie skontrastowanych elementów symboliki kobiecej i metaforyki małżeńskiej. Popularnym motywom ze styku judaizmu i świata grecko-rzymskiego Jan nadał nowe znaczenie. Budują one obraz upersonifikowanego Kościoła, który walczy z upostaciowionym złem i triumfuje jako Oblubienica Baranka.

Słowa kluczowe:

Apokalipsa Jana, metafora, symbolika, kobiety, obraz, studia nad płcią, teologia feministyczna

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Ledwoń, D. (2021). Obrazy, funkcje i znaczenie kobiet w Apokalipsie Jana. Collectanea Theologica, 91(3), 37–73. https://doi.org/10.21697/ct.2021.91.3.02

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.