Athanasius Alexandrinus, Contra Arianos, Oratio (Athanasius Alexandrinus). 1857. “Orationes adversus Arianos.” In Patrologiae cursus completus, series graeca, edited by Jacques-Paul Migne, 26:12–526. Paris: Migne.
Google Scholar
Aurelius Augustinus, De Trinitate (Aurelius Augustinus). 1841. “De Trinitate Libri XV,” In Patrologiae cursus completus, series latina, edited by Jacques-Paul Migne, 42:819–1098. Paris: Migne. Polish translation: Św. Augustyn. 1962. O Trójcy Świętej. Edited by Jan M. Szymusiak. Translated by Maria Stokowska. Pisma Ojców Kościoła 25. Poznań: Księgarnia św. Wojciecha.
Google Scholar
Balthasar, Hans Urs von. 1985–87. Theologik. 3 vols. Einsiedeln: Johannes Verlag.
Google Scholar
Bolewski, Jacek. 1999. “Początek w Ojcu. Hierarchiczna jedność i komunia.” In Wokół Tajemnicy Boga Ojca: materiały seminarium wykładowców dogmatyki, Radom 20–22.09.1999, edited by Andrzej Czaja, 87–114. Opole: Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Chipitsyn, Michail. 2019. Neo-Patristic Apophatic Theology of Vladimir Lossky in Application to the Trinity Doctrine. Supervisor B. K. Holm. Aarhus University: Arts. Accessed August 10, 2024. https://www.academia.edu/40125369/Neo_Patristic_Apophatic_Theology_of_Vladimir_Lossky_in_Application_to_the_Trinity_Doctrine.
Google Scholar
Congar, Yves. 1983. I believe in the Holy Spirit. 3 vols. Translated by David Smith. New York: The Seabury Press; London: Geoffrey Chapman.
Google Scholar
Corbon, Jean, and Albert Vanhoye. 1970. “Connaître.” In Vocabulaire de théologie biblique, edited by Xavier Léon-Dufour, 199–204. Paris: Les Éditions du Cerf.
Google Scholar
Demacpoulos, George E., and Aristotle Papanikolau, eds. 2020. Orthodox Readings of Augustine. New York: Fordham University Press.
Google Scholar
Denzinger, Henri. 1995. The Sources of the Catholic Dogma. Translated by Roy J. Deferrari, from the Thirtieth Edition of Henry Denzinger’s Enchiridion Symbolorum. Fitzwilliam: Loreto Publications.
Google Scholar
Durrwell, François-Xavier. 1987. Le Père, Dieu en son mystère. Paris: Cerf.
Google Scholar
Emery, Gilles. 1998. “Essentialisme ou personnalisme dans le traité de Dieu chez saint Thomas d’Aquin?” Revue Thomiste 98 (1): 5–38.
Google Scholar
Essen, Georg. 2001. Die Freiheit Jesu. Die neuchalkedonische Enhypostasiebegriff im Horizont neuzeitlicher Subjekt – und Personphilosophie. Ratio Fidei 5. Regensburg: Friedrich Pustet Verlag.
Google Scholar
Evdokimov, Paul. 1969. L’Esprit Saint dans la tradition orthodoxe. Paris: Cerf.
Google Scholar
Felmy, Karl Christian. 1990. Die Orthodoxe Theologie der Gegenwart: eine Einführung Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Google Scholar
Gapińska, Anna. 2019. “Trójca Święta w refleksji teologicznej Włodzimierza Łosskiego.” Elpis 21:35–39. https://doi.org/10.15290/elpis.2019.21.05.
Google Scholar
Granat, Wincenty. 1962. Bóg Jeden w Trójcy Osób. Vol. 1 of Dogmatyka katolicka. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Google Scholar
Gregorius Nazianzenus, Oratio (Gregorius Nazianzenus). 1857. “Orationes I–XXVI.” In Patrologiae cursus completus, series graeca, edited by Jacques-Paul Migne, 35:395–1252. Paris: Migne.
Google Scholar
Gregorius Nazianzenus, Oratio (Gregorius Nazianzenus). 1859. “Orationes XXVII–XLV.” In Patrologiae cursus completus, series graeca, edited by Jacques-Paul Migne, 36:9–664. Paris: Migne.
Google Scholar
Greshake, Gisbert. 2007. Der dreieine Gott. Eine trinitarische Theologie. Freiburg in Breisgau: Herder Verlag.
Google Scholar
Humbrecht, Thierry-Dominique. 1993–94. “La théologie négativ chez saint Thomas d’Aquin.” Pts. 1 and 2. Revue Thomiste 93 (4): 535–66; 94 (1): 71–99.
Google Scholar
Ioannes Damascenus, De fide orthodoxa (Ioannes Damascenus). 1858. “De fide orthodoxa.” In Patrologiae cursus completus, series graeca, edited by Jacques-Paul Migne, 94:789–1228. Paris: Migne. Polish translation: Jan Damasceński. 1969. Wykład wiary prawdziwej. Translated by Bronisław Wojkowski. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Google Scholar
Kupiec, Kazimierz. 1985. “Pneumatologicznie ukierunkowana chrystologia Vladimira Lossky’ego.” Analecta Cracoviensia 27:267–81. https://doi.org/10.15633/acr.3234.
Google Scholar
Laats, Alar. 1999. Doctrines of the Trinity in the Eastern and Western theologies: a study with special reference to K. Barth and V. Lossky. Frankfurt: Peter Lang.
Google Scholar
Liszka, Piotr. 2003. “Pochodzenie Ducha Świętego według Tradycji wschodniej.” Wrocławski Przegląd Teologiczny 11 (1): 89–115.
Google Scholar
Lossky, Vladimir. 1954. “Les éléments de „théologie négative” dans la pensée de saint Augustin.” In Augustinus Magister. Congrès international augustinien, Paris, 21–24 septembre 1954, 575–581. Paris: Études Augustiniennes.
Google Scholar
Lossky, Vladimir. 1974a. “Apophasis and Trinitarian Theology.” In In the Image and Likeness of God, edited by John H. Erickson and Thomas E. Bird, 13–29. New York: St. Vladimir’s Seminary Press.
Google Scholar
Lossky, Vladimir. 1974b. “The Procession of the Holy Spirit.” In In the Image and Likeness of God, edited by John H. Erickson and Thomas E. Bird, 71–96. New York: St. Vladimir’s Seminary Press.
Google Scholar
Lossky, Vladimir. 1974c. “The Theological Notion of the Human Person.” In In the Image and Likeness of God, edited by John H. Erickson and Thomas E. Bird, 111–23. New York: St. Vladimir’s Seminary Press.
Google Scholar
Lossky, Vladimir. 1976. The Mystical Theology of Eastern Church. Crestwood, NY: St. Vladimir’s Seminary Press.
Google Scholar
Lossky, Vladimir. 1978. Orthodox Theology. An Introduction. Translated by Ian and Ihita Kesarcodi-Watson. Crestwood, NY: St. Vladimir’s Seminary Press.
Google Scholar
Lossky, Vladimir. 1983. The Vision of God. Translated by Asheleigh Moorhouse. New York: St. Vladimir’s Seminary Press.
Google Scholar
Manikowski, Maciej. 2018. Relacja i dialog. Wprowadzenie do ontologii trynitarnej. Wrocław: Wydawnictwo Chronicon.
Google Scholar
Maximus Confessor, Scholia in librum de Divinis Nominibus (Maximus Confessor). 1857. “Scholia in librum. de Divinis Nominibus.” In Patrologiae cursus completus, series graeca, edited by Jacques-Paul Migne, 4:185–416. Paris: Migne.
Google Scholar
Mühlen, Heribert. 1963. Der Heilige Geist als Person. Beitrag zur Frage nach der dem Heiligen Geiste eigentümlichen Funktion in der Trinität, bei der Inkarnation und im Gnadenbund. Münsterische Beiträge zur Theologie, Heft 26. Münster: Aschendorff Verlag.
Google Scholar
Nikolski, Piotr. 2006. Św. Jan od Krzyża wobec prawosławnej tradycji ascetycznej. Poznań: Flos Carmeli.
Google Scholar
Obolevitch, Teresa. 2014. Filozofia rosyjskiego renesansu patrystycznego: o. Gieorgij Fłorowski, Włodzimierz Łosski i inni. Kraków: Copernicus Center Press.
Google Scholar
Paprocki, Henryk. 2001. Obietnica Ojca. Doświadczenie Ducha Świętego w Kościele Prawosławnym. Bydgoszcz: Wydawnictwo Homini.
Google Scholar
Paprocki, Henryk. 2010. Augustyn w teologii prawosławnej. Published March 19, 2010. Accessed February 6, 2024. http://www.liturgia.cerkiew.pl/texty.php?id_n=36&id=114.
Google Scholar
Piotrowski, Eligiusz. 2007. “Traktat o Trójcy Świętej.” In Traktat o Trójcy Świętej. Traktat o Duchu Świętym i łasce, by Eligiusz Piotrowski and Zdzisław J. Kijas, edited by Elżbieta Adamiak, Andrzej Czaja, and Józef Majewski, 15–319. Dogmatyka 4. Warszawa: Biblioteka “Więzi.”
Google Scholar
Piórczyński, Józef. 1999. Wolność człowieka i Bóg. Studium filozofii F.W.J. Schellinga. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Płóciennik, Michał. 2023a. “Teopoietyczno-apofatyczny charakter teologii w ujęciu Włodzimierza N. Łosskiego.” Collectanea Theologica 93 (1): 115–61. https://doi.org/10.21697/ct.2023.93.1.06.
Google Scholar
Płóciennik, Michał. 2023b. “The Source Antinomy of the Mystery of the Trinity as the Foundation and Hermeneutical Key of Christian Apophaticism in the View of Vladimir N. Lossky.” Verbum Vitae 41 (3): 713–34. https://doi.org/10.31743/vv.16305.
Google Scholar
Płóciennik, Michał. 2023c. “Aphophatic Character of Christian Creatology According to Vladimir N. Lossky.” Rocznik Teologii Katolickiej 13:48–63. https://doi.org/10.15290/rtk.2023.22.04.
Google Scholar
Płóciennik, Michał. 2023d. “Personalistyczno-historyczny charakter Objawienia Bożego w myśli Włodzimierza N. Łosskiego.” Rocznik Teologiczny 3:569–99. https://doi.org/10.36124/rt.2023.22.
Google Scholar
Przanowski, Mateusz. 2004. “O trudnościach łacińskiej teologii trynitarnej. Odpowiedź na artykuł Piotra Sikory.” Teofil 2 (20): 55–62.
Google Scholar
Rahner, Karl. 1958. “‘Theos’ im Neuen Testament.” In Schriften zur Theologie, vol. 1, 91–107. Einsiedeln: Benzinger Verlag.
Google Scholar
Rahner, Karl. 1967. “Der dreifaltige Gott als transzentender Urgrund Heilsgeschichte.” In Mysterium Salutis. Grundriss einer Heilsgeschichtlichen Dogmatik, vol. 2, edited by Johannes Feiner and Magnus Löhrer, 317–401. Einsiedeln: Benzinger Verlag.
Google Scholar
Ratzinger, Joseph. 1974. “Der Heilige Geist als Communio. Zum Verhältnis von Pneumatologie und Spiritualität bei Augustinus.” In Erfahrung Und Theologie des Heiligen Geistes, edited by Claus Heitmann and Heribert Mühlen, 223–38. Hamburg: Kösel Verlag.
Google Scholar
Régnon, Theodore de. 1892–98. Études de théologie positive sur la Sainte Trinité. 3 vols. Paris: Victor Retaux et Fils.
Google Scholar
Rose, Fr. Seraphim. 2007. The place of Blessed Augustine in the Orthodox Church. Orthodox Theological Texts. Platina: St. Herman of Alaska Brotherhood.
Google Scholar
Schelling, Friedrich W. J. 2002. Weltalter-Fragmente. Edited by Klaus Grotsch. Schellingiana 13.1–2. Stuttgart: Frommann-Holzboog.
Google Scholar
Schlitt, Dale M. 1984. Hegel’s trinitarian claim. A Critical Reflection. Leiden: Brill.
Google Scholar
Schmaus, Michael. 1966. Die psychologische Trinitätslehre des hl. Augustinus: mit einem Nachtrag und Literaturergänzungen des Verfassers. Münsterische Beiträge zur Theologie 11. Münster: Aschendorff.
Google Scholar
Second Vatican Council. 1964. Dogmatic Constitution on the Church Lumen gentium. (= LG).
Google Scholar
Sikora, Piotr. 2004. “O trudnościach łacińskiej teologii trynitarnej.” Teofil 2 (20): 45–54.
Google Scholar
Splett, Jörg. 1965. Die Trinitätslehre G.W.F. Hegels. Freiburg in Breisgau: Karl Alber Verlag.
Google Scholar
Stavrou, Michel. 2000. “Filioque a teologia trynitarna.” In Tajemnica Trójcy Świętej. Translated by Lucjan Balter, 396–416. Kolekcja “Communio” 13. Poznań: Pallottinum.
Google Scholar
Szczurek, Jan Daniel. 1998–99. “Różnica między odwiecznymi aktami Boga Ojca.” Analecta Cracoviensia 30–31:275–89.
Google Scholar
Szczurek, Jan Daniel. 2003. Trójjedyny. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.
Google Scholar
Thomas Aquinas, Summa theologiae (Thomas de Aquino). 1888. Summa theologiae. Editio Leonina 4. Romae. (= STh).
Google Scholar
Thomas Aquinas, Contra errores Graecorum (Thomas de Aquino). 1967. Contra errores Graecorum. Editio Leonina 40:71–105. Romae.
Google Scholar
Williams, Rowan. 1975. The theology of Vladimir Nikolaievitch Lossky: An Exposition and Critique. Oxford: University of Oxford.
Google Scholar
Williams, Rowan. 1980. “The Via Negativa and the Foundations of Theology: An Introduction to the Thought of V.N. Lossky.” In New Studies in Theology I, edited by Stephen Sykes and Derek Holmes, 95–117. London: Oxford University.
Google Scholar
Woźniak, Robert J. 2007. Primitas et plenitudo. Dios Padre en la teología trinitaria de San Bonaventura. Pamplona: Eunsa.
Google Scholar
Woźniak, Robert J. 2008. “Metafizyka i Trójca. Teo-ontologia trynitarna pomiędzy apofatyką i katafatyką.” In Metafizyka i teologia. Debata u podstaw, edited by Robert J. Woźniak, 270–304. Myśl Teologiczna 62. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Ziółkowski, Marcin. 1946. Dogmat widzenia uszczęśliwiającego w świetle eschatologii katolickiej. Sandomierz.
Google Scholar
Zizioulas, John D. 1985. Being as Communion. Studies in Person-hood and the Church. London: Darton, Longman and Todd.
Google Scholar