Opublikowane: 2022-10-17

Projektowane zadania koordynatora ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych w polskim systemie edukacji w kontekście brytyjskich doświadczeń SENCo

Zenon Gajdzica
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.08

Abstrakt

Jednym z elementów szerokiego wachlarza rozwiązań służących podnoszeniu jakości edukacji włączającej są koordynatorzy określani mianem SENCo (Special Educational Needs Coordinators), którzy w wielu krajach odgrywają istotną rolę w kreowaniu, wspieraniu i koordynowaniu edukacji włączającej w przestrzeni szkoły ogólnodostępnej. Stanowisko Koordynatora ds. Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych jak dotąd nie zostało usankcjonowane prawnie w naszym kraju. Niemniej jednak jego propozycja – pod nazwą KEW (Koordynator Edukacji Włączającej) – pojawiła się w dwóch dokumentach opracowanych w zespołach pod auspicjami MEN w 2020. Zdawkowe przywołanie KEW znajdujemy w opracowaniu pt. Wspieranie podnoszenia jakości edukacji włączającej w Polsce (2020), a znacznie obszerniejsze informacje, z dokładnym uwzględnieniem jego zadań, zostały sformułowane w projekcie zatytułowanym Model edukacji dla wszystkich (2020).
Celem opracowania jest konfrontacja przywołanej w Modelu edukacji dla wszystkich propozycji zadań KEW z informacjami na temat roli SENCo jaką odgrywa on w angielskim systemie kształcenia, ze szczególnym uwzględnieniem projektowanych dla niego zadań oraz trudności związanych z ich realizacją. W pierwszej części artykułu odniosę się ogólnie do obecnego stanu edukacji włączającej w Polsce, w kolejnej zaprezentuję podstawowe informacje na temat roli i zadań koordynatorów zaczerpnięte z doświadczeń innych krajów, ze szczególnym uwzględnieniem brytyjskiego modelu. Meritum opracowania stanowi analiza propozycji roli i zadań KEW zawarta w Modelu edukacji dla wszystkich (2020). Całość zamkną konkluzje końcowe.

Słowa kluczowe:

SENCo (Special Educational Needs Coordinators), KEW (Koordynator Edukacji Włączającej), edukacja włączająca, specjalne potrzeby edukacyjne, system kształcenia

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Gajdzica, Z. (2022). Projektowane zadania koordynatora ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych w polskim systemie edukacji w kontekście brytyjskich doświadczeń SENCo. Forum Pedagogiczne, 12(1), 109–121. https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.08

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.